Tuesday, August 20, 2013

Masak bersama untuk diet juga?.

Teks: Nurzahwani Mohd Nor
Foto: Google

Suami ke dapur?
Ada sesetangah individu akan memandang serong terutamanya berkait dengan ibu mertua. 20 hingga 30 tahun lepas, mungkin suami ke dapur merupakan perkara taboo dalam persekitaran Melayu. Untuk memasak untuk anak dan isteri? Oh!

Kadang-kadang, saya lihat, ada saja suami yang lepas makan, tinggalkan pinggan di meja, basuh tangan, terus duduk di hadapan TV. Ya. Ia merupakan amalan masing-masing. Alhamdulillah, isteri dapat pahala lebih jika ikhlas membantu bukan?. Pendapat saya, lebih elok, lebih manis, lebih berkasih-sayang, lebih seronok, lebih erat ikatan suami-isteri-anak jika semua dilakukan bersama-sama. Dari menyediakan membeli barang di pasar, menyediakan bahan masakan, masak, makan dan akhir sekali, mengemas. Usai selesai, buatlah minuman panas pula, minum bersama sambil tonton TV. Kan seronok?!.

Melalui pembacaan saya (Majalah iSihat), "kajian yang dimuatkan dalam Jurnal Psikologi Kesihatan menyatakan bahawa lelaki cenderung untuk mengambil makanan tidak sihat di luar rumah jika isteri cuba untuk mengawal dan membaiki tabiat pemakanan mereka (contohnya untuk diet atau kawal diabetis). Sebaliknya, jika suami bersama-sama dengan isteri menyediakan makanan, mereka dapat berpegang pada diet yang sihat." BERSAMA.

Nah!. Bukan saya yang kata ya. KAJIAN. Renung-renungkan, dan selamat beramal! (dengan nada Profesor Izi Haji Ali).



********************

Sertai kelas yang dihadiri oleh warga besar Akademi Bekerja Dari Rumah, sesuai untuk suri rumah sepenuh masa atau pun bercita-cita menjadi suri rumah sepenuh masa.
Kelas yang dijalankan adalah:-
1) Kelas asas blog dan penulisan
    Membina blog yang berpengaruh dan menjenamakan tapak hartanah anda di alam maya.
    Tiada asas?. Guru akan tunjukkan caranya.

2) Kelas asas blog dan fan page (bisnes).
    Memulakan perniagaan secara online. Jika tiada produk, kami cadangkan produk yang sesuai. Jika sudah ada 
    produk, ketahui cara promosi yang berkesan

Mulakan langkah pertama anda menjadi muslimah dermawan yang menjana pendapatan dari rumah sekarang!.
Hubungi Wani Mohd Nor 
SMS/WhatsApp: 0136200432 atau
https://www.facebook.com/zahwanimn


No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts