Search This Blog

Masak bersama untuk diet juga?.

Teks: Nurzahwani Mohd Nor
Foto: Google

Suami ke dapur?
Ada sesetangah individu akan memandang serong terutamanya berkait dengan ibu mertua. 20 hingga 30 tahun lepas, mungkin suami ke dapur merupakan perkara taboo dalam persekitaran Melayu. Untuk memasak untuk anak dan isteri? Oh!

Kadang-kadang, saya lihat, ada saja suami yang lepas makan, tinggalkan pinggan di meja, basuh tangan, terus duduk di hadapan TV. Ya. Ia merupakan amalan masing-masing. Alhamdulillah, isteri dapat pahala lebih jika ikhlas membantu bukan?. Pendapat saya, lebih elok, lebih manis, lebih berkasih-sayang, lebih seronok, lebih erat ikatan suami-isteri-anak jika semua dilakukan bersama-sama. Dari menyediakan membeli barang di pasar, menyediakan bahan masakan, masak, makan dan akhir sekali, mengemas. Usai selesai, buatlah minuman panas pula, minum bersama sambil tonton TV. Kan seronok?!.

Melalui pembacaan saya (Majalah iSihat), "kajian yang dimuatkan dalam Jurnal Psikologi Kesihatan menyatakan bahawa lelaki cenderung untuk mengambil makanan tidak sihat di luar rumah jika isteri cuba untuk mengawal dan membaiki tabiat pemakanan mereka (contohnya untuk diet atau kawal diabetis). Sebaliknya, jika suami bersama-sama dengan isteri menyediakan makanan, mereka dapat berpegang pada diet yang sihat." BERSAMA.

Nah!. Bukan saya yang kata ya. KAJIAN. Renung-renungkan, dan selamat beramal! (dengan nada Profesor Izi Haji Ali).



********************

Sertai kelas yang dihadiri oleh warga besar Akademi Bekerja Dari Rumah, sesuai untuk suri rumah sepenuh masa atau pun bercita-cita menjadi suri rumah sepenuh masa.
Kelas yang dijalankan adalah:-
1) Kelas asas blog dan penulisan
    Membina blog yang berpengaruh dan menjenamakan tapak hartanah anda di alam maya.
    Tiada asas?. Guru akan tunjukkan caranya.

2) Kelas asas blog dan fan page (bisnes).
    Memulakan perniagaan secara online. Jika tiada produk, kami cadangkan produk yang sesuai. Jika sudah ada 
    produk, ketahui cara promosi yang berkesan

Mulakan langkah pertama anda menjadi muslimah dermawan yang menjana pendapatan dari rumah sekarang!.
Hubungi Wani Mohd Nor 
SMS/WhatsApp: 0136200432 atau
https://www.facebook.com/zahwanimn


CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Makluman

Penulisan dari blog Bijak Nutrisi ini adalah bersifat umum dan hanyalah karangan penulis berdasarkan pembacaan, pengalaman dan perbualan harian. Perkongsian di sini tidak diperhalusi dan dimurnikan oleh mana-mana pegawai perubatan berdaftar. Anda hendaklah merujuk kepada pegawai perubatan yang sah dan tidak menggunakan isi kandungan penulisan ini secara membuta tuli.

Isi kandungan ini juga tidak ditujukan kepada mana-mana individu melainkan dinyatakan secara terang-terangan.

Mana-mana pembaca yang berhajat untuk menyalin dan mengerluarkan semula isi kandungan dari penulisan blog Bijak Nutrisi ini dan anda rasa ia bermanfaat untuk dikongsikan, anda dialu-alukan berbuat demikian, dengan syarat kredit atau link back ke alamat blog Bijak Nutrisi ini.

Terima kasih kepada anda yang singgah ke blog ini sama ada sengaja atau tidak sengaja. Semoga mendapat manfaat.

Google+ Followers

Tweet Tweet

Pinterest Gallery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram Shots

Back
to top