Thursday, September 19, 2013

Pengawet tidak sah, pengawet berbahaya

Teks: Nurzahwani Mohd Nor
Foto: Google

Mengekalkan makanan untuk tempoh masa yang panjang merupakan satu cabaran. Bagi yang baru mula menjalankan perniagaan berasaskan makanan dalam skala kecil, selalunya akan bermula dengan produk yang bebas pengawet makanan. Bagus bukan. Tetapi apabila mula meningkat jualan dan menjalan bisnes dalam skala yang lebih besar, pengawet makanan merupakan bahan yang dicari untuk memanjangkan tempoh hayat "GUNA SEBELUM ...". Khususnya bagi makanan basah seperti kek, roti, apam polka dot, acar, dodol, sambal tumis, dan lain-lain.

Baik. Mari kenali pengawet makanan.
Pengawet makanan adalah salah satu aditif, ditambah dalam makanan untuk mengelakkan aktiviti mikrob dan seterusnya memanjang tempoh hayat makanan dan mengelakkan makanan itu basi, tidak sedap, busuk, penyebab sakit perut, dan mendapat penyakit. Tapi sedarkah pengusaha makanan bahawa pengawet yang ditambah dengan menyalahi undang-undang yang ditetapkan juga boleh membawa penyakit?. Jadi, sebagai pengguna, mari kita tambah ilmu supaya kita dapat berhati-hati dengan bahan pengawet ini. Saya cuma berkongsi maklumat yang diperolehi dari pembacaan dan perbualan.


Gambar hiasan
Aditif makanan selalunya digunakan dalam kuantiti yang sedikit. Kehadiran aditif makanan dapat dikesan melalui label makanan. E-Number untuk pengawet makanan adalah pada nombor siri 200-299. Jadi, jika kita kesan di label makanan mempunyai E 211, itu maksudnya mengandungi pengawet. Namun, selalunya, pengeluar akan menulis label bahan pengawet berkenaan seperti asid benzoik dan sebagainya. Boleh lihat di sini. Pengawet makanan yang selalu digunakan adalah pengawet sintetik, kerana ia mudah disimpan, didapati, digunakan dan murah. Walau bagaimanapun tahukah anda sebenarnya bahan yang mudah didapati dirumah kita juga adalah bahan pengawet. Ini contohnya, bawang merah, bawang putih, sitrus, oregano, sage, thyme, cengkih, ketumbar, rosemary, pegaga dan senarai itu akan berterusan sejajar dengan penyelidikan yang dijalankan oleh saintis. Jadi, jangan kata pengeluar makanan tiada pilihan untuk memanjangkan hayat makanan seperti yang diinginkan oleh pengguna. Bagi mereka yang baru ingin mengeluarkan produk makanan sendiri, apa kata anda hubungi badan penyelidikan yang sesuai seperti MARDI, Pusat Penyelidikan di UPM, FRIM dan seumpamanya. Mungkin mereka dapat membantu anda mencari pengawet yang sesuai, halal dan thoiyiban.

Apa terjadi jika pengawet makanan berlebihan?.

Berdasarkan tulisan Dr Rahmat Awang dalam Utusan Malaysia bertarikh 9 November 1996, Asid benzoik yang berlebihan akan menyebabkan perkara berikut:-

  • Kerengsaan perut
  • Menjejaskan sistem saraf
  • Bagi pesakit lelah dan ruam kulit (urtikaria dan ekzema), asid benzoik yang berlebihan akan memburukkan keadaan.
  • Para hidroksi benzoat menyebabkan rasa kebas mulut
  • Pesakit yang alah kepada pewarna azo seperti tartazin kemungkinan besar mempunyai alahan yang sama terhadap pengawet benzoat.
  • Begitu juga dengan mereka yang alah dengan penisilin akan mengalami alahan pada pengawet benzoat.
Contoh lain yang diberikan Dr Rahmat Awang adalah kesan penggunan pengawet nitrat dan nitrit yang berlebihan di dalam makanan. Pengawet nitrat dan nitrit atau dalam bentuk garam kalium dan natrium.
Nilai maksimum penggunaan yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia adalah 200mg bagi setiap 1 kg makanan. Pengawet nitrat dan nitrit selalu digunakan untuk mengawet daging dalam bentuk kering atau basah (dalam tin).

Penggunaan yang berlebihan akan menyebabkan perkara berikut:-

  • Mual
  • Muntah
  • Pening,
  • Tekanan darah rendah 
  • Nadi tidak menentu
  • lemah otot
  • Pengawet nitrat boleh bertukar kepada nitrit apabila makanan basi atau disebabkan aktiviti mikrob (bakteria/kulat) di luar atau di dalam perut. Nitrit boleh bertukar kepada nitrosamina iaitu bahan karsinogen yang menggalakkan kejadian kanser.
Gambar hiasan.
Bagaimana pula dengan bahan pengawet terlarang?. Sebenarnya wujud juga bahan pengawet terlarang, tetapi digunakan dalam makanan. Contohnya seperti formaldehid dalam produk daging kering atau jeruk, asid borik dalam mee, kue teow dan rangkaian produk mee yang lain. Penggunaan pengawet makanan yang berlebihan juga adalah terlarang. Contohnya kes yang berlaku sekitar Oktober 2010 berkaitan dengan produk Indomie yang diimport dari Indonesia. Kes ini sebenarnya dilaporkan di Taiwan. Oleh kerana kita juga mengimport produk yang sama, KKM telah membuat siasatan lanjut mengenainya dan ternyata Malaysia bebas daripada masalah berkenaan.

Hydroxyl Benzoic Acid merupakan bahan pengawet yang digunakan dalam makanan seperti sos soya, jeruk, marmalade dan snek. Setiap negara mempunyai peraturan yang berlainan. Kes yang bermula di Taiwan ini menyatakan bahan pengawet tersebut wujud dalam sos soya Indomie melebihi julat yang dibenarkan iaitu kurang 250mg setiap 1kg makanan. Malaysia pula melarang penggunaan bahan pengawet tersebut dalam sos soya selaras dengan tetapan Codex Alimentarius Commission, iaitu hanya digunakan untuk snek pada julat 300-500mg bagi setiap kg makanan. Nyata selepas pemeriksaan, hasilnya adalah negatif dan produk selamat di makan. Iya, setiap negara peraturannya berlainan. Tetapi dari segi kesihatan, Joint FAO/WHO Expert Committe on Food Additive (JECFA) menetapkan had pengambilan harian hydroxyl benzoic acid adalah 10mg bagi setiap kg badan, tanpa menyebabkan masalah kesihatan.

Gambar hiasan
Jika dibaca, diteliti memang menakutkan kisah pengawet makanan. Belum cerita lagi tentang tepung 'bleached'. Buatlah pilihan yang bijak. Kita adalah pengguna. Kita yang menentukan pasaran bukan?. Kesimpulannya, baca label makanan semasa membuat pembelian. Sebolehnya elakkan makanan yang mempunyai pengawet, makan makanan segar, lihat tarikh luput makanan.

Saya hanya berkongsi maklumat. Salam kesihatan dari bijak nutrisi.
--------------------------------------------------------------------------------------

Sertai kelas yang dihadiri oleh warga besar Akademi Bekerja Dari Rumah, sesuai untuk suri rumah sepenuh masa atau pun bercita-cita menjadi suri rumah sepenuh masa.

Kelas yang dijalankan adalah:-
1) Kelas asas blog dan penulisan
    Membina blog yang berpengaruh dan menjenamakan tapak hartanah anda di alam maya.
    Tiada asas?. Guru akan tunjukkan caranya.

2) Kelas asas blog dan fan page (bisnes).

    Memulakan perniagaan secara online. Jika tiada produk, kami cadangkan produk yang sesuai.

Jika sudah ada   produk, ketahui cara promosi yang berkesan

Iklankan bisnes anda di www.sohodirectory.blogspot.com. Hubungi penulis untuk pakej dan info.

Hubungi Wani Mohd Nor 
1)SMS/WhatsApp: 0136200432 atau
2)https://www.facebook.com/zahwanimn

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts