Monday, December 23, 2013

Kawal Leptin, bantu wanita kurus

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Bismillah, saya mulakan perkongsian pada hari Isnin yang damai. Sejuk-sejuk dengan hujan renyai.

Saya ingin kongsikan berkenaan pembacaan saya tentang Leptin, iaitu hormon yang membantu sama ada menambah berat badan atau mengurangkan berat badan. Jujurnya saya terjumpa artikel berkenaan perkara ini secara kebetulan apabila 'merayau-rayau' di internet.

Penambahan berat badan selepas bersalin merupakan sesuatu yang normal dan biasa terjadi. Jarang saya dapat lihat, apabila sudah berkahwin dan sejajar dengan pertambahan umur, wanita berkurang berat badan, tanpa membuat apa-apa kawalan. Ia umpama suis fungsi automatik.

Faktor yang menyebabkan pertambahan berat badan seiring usia dan kelahiran anak adalah metabolisme dan hormon badan. Salah satu hormon yang berkait rapat adalah leptin. Apabila terdapat banyak permintaan untuk produk menguruskan badan, ramai pakar berkaitan mula membuat pelbagai kajian dan muncul pelbagai jenis diet.

Diet yang membuat kawalan dengan hormon leptin merupakan salah satu jenis diet yang targetnya khusus untuk wanita. Kenapa dan bagaimana?.

Sebelum itu, mari kita ketahui apakah Leptin. Leptin merupakan hormon yang menghantar isyarat kepada minda untuk mengawal perasaan lapar atau kenyang. Leptin berkait rapat dengan lemak dan tahap metabolisme seseorang. Pengawalan terhadap leptin, sangat membantu mengawal tahap storan lemak, kadar metabolisme seterusnya penurunan atau kenaikan berat badan.


Individu yang berlebihan berat badan mempunyai tahap Leptin yang tinggi untuk membantunya mengatakan "Ok, sudah boleh berhenti makan". Kedua-dua wanita dan lelaki mempunyai fungsi Leptin yang sama. Ia normal. Persoalannya bagaimana diet pengawalan Leptin boleh disesuaikan khusus untuk wanita dan bukan lelaki?.

Berat badan dikatakan ada juga kaitan dengan genetik. Adakah Leptin berkait dengan genetik?. Tidak. Kerana setiap manusia mengandungi genetik. Kerana itulah pengawalan hormon merupakan perkara penting dalam penurunan berat badan.


Namun, leptin ada beza antara wanita dan lelaki. Kajian terdahulu menunjukkan wanita mengandungi dua kali
kadar Leptin berbanding lelaki. Secara logiknya ia satu bonus tambahan. Mudahlah wanita jadi kurus berbanding lelaki bukan. Hakikatnya ia tidak terjadi begitu. Mengapa?.

Walau pun fungsi Leptin sama sahaja bagi lelaki dan wanita, reaksi Leptin berbeza bagi kedua-dua jantina. Kerana itulah, berdasarkan kajian terkini, reaksi wanita terhadap Leptin boleh dimanipulasi untuk menjadikan wanita kurus.

Seperti yang dikatakan tadi, wanita mempunyai dua kali ganda lebih leptin daripada lelaki. Malangnya wanita mempunyai tahap rintangan terhadap leptin tiga kali ganda berbanding lelaki. Ini bermaksud, walau pun leptin telah memberi isyarat, "Ok cukup, berhenti makan!", wanita seolah-olah kabur dengan isyarat itu.

Lagi satu kekurangan adalah, apabila wanita mula berdiet, hormon leptin seperti di 'berhentikan', menyebabkan kadar metabolisme menurun dan pembakaran lemak seperti siput. Lebih teruk lagi apabila berhenti fasa diet, wanita mengumpul lemak berkali ganda lebih berbanding sebelum diet. Teruknya!.

Kata kuncinya, kawal rintangan leptin. Bagaimana caranya?. Kita bicara lagi akan datang.

Ini adalah perkongsian melalui pembacaan saya. Saya sendiri tidak pernah mencubanya. Asalnya saya tertarik dengan iklan pop up yang bertajuk "5 sayuran yang membuang lemak di perut".  Saya mahu tahu apakah sayuran itu.

Malangnya iklan adalah iklan. Saya perlu daftar satu kumpulan 'coaching' untuk diet. Saya rasa tidak perlu ke tahap itu.  Maka saya tidak dapat ketahui apakah sayuran berkenaan.

Bercakap tentang iklan, ia merupakan satu cara untuk promosi produk anda. Sama ada orang akan beli atau tidak (dalam kes saya ini, tidak), sekurang-kurangnya iklan itu berjaya menarik perhatian saya mendengar lanjut tentang produknya.



Pengiklanan menggunakan flash video di website sudah tentu menelan belanja. Di Akademi Bekerja di Rumah, saya menawarkan platform yang lebih murah. Jika anda berminat untuk iklan produk anda, sila layari http://nurzahwanimohdnor.blogspot.com/2013/08/pakej-pengiklanan-servisproduk-di.html untuk memilih pakej yang anda berkenan.

Terima kasih kerana membaca. Salam sihat dari bijak nutrisi.





No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts