Friday, March 7, 2014

Keluar gas atau kentut- apa yang kadang-kadang kita tak tahu.

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Bismillah.

Di pagi Jumaat ini, jom kita ceria-ceriakan diri sebelum mula berhujung minggu esok. Oh, ada yang sudah mula bercuti hari ini. Tak mengapa, sudah bercuti lagi seronok membaca. Cerita pula pada anak-anak dan suami. Tajuk nampak lucu, tapi masih berkisar tentang kesihatan.

Masa saya kecil dulu, selalu dengar lawak macam ini. Jangan kentut dalam kereta tertutup dan merokok sekali gus dalam kereta. Gas kentut + api = kebabom!. Betul ke ya?. Cuba lah kalau mahu tahu.


Komposisi kentut
Kentut mengandungi pelbagai komposisi gas antaranya karbon dioksida, nitrogen, oksigen, metana dan hidrogen. Di sini yang boleh jadi lawak kebabom tadi. Sebab ada kandungan gas-gas. Tambah pula ada bauan kurang menyenangkan iaitu kehadiran sulfur dioksida.

Kentut dan makanan
Apa sahaja makanan atau minuman yang menyebabkan kita menelan banyak udara, boleh membuatkan kita bertambah bergas. Contohnya adalah chewing gum, minum dengan terlalu laju, merokok dan sebagainya. Seharunsya yang masuk perlu dikeluarkan. Berdasarkan kajian, makanan yang menggalakkan penghasilan kentut adalah makanan dari sumber karbohidrat dan kekacang. Makanan penyumbang bau kentut yang busuk pula antaranya adalah telur dan daging.

Kentut yang busuk bukanlah indikator seseorang itu berpenyakit. Selalunya ia akan hilang. Tapi jika ada masalah rengsa perut yang kerap, kemungkinan ada masalah berkaitan usus dan seeloknya bertanya kepada yang pakar.

Berapa kerap kita kentut sehari?
Secara purata kita kentut antara 13 hingga 21 kali sehari. Jika kita terlalu banyak kentut sehari, mungkin ada kesilapan teknikal pengambilan makanan. Jika tidak diikuti dengan rasa sakit perut berpanjangan, eloklah berjumpa doktor.

Semakin usia beransur senja, kadar kekerapan dan isipadu kentut atau gas yang dikeluarkan semakin bertambah. Ini merupakan kesan daripada ketidaklancaran sistem pencernaan dan ditambah pula dengan makanan yang membantu meredakan sembelit seperti bran.

Moralnya, jangan pula senyum sumbing pada Atok-atok dan Nenek-nenek yang melepas angin di sana-sini. Ada sebabnya tau.

Cukuplah cerita pasal angin di sini. Yang penting, mesej yang ingin disampaikan, usah tahan angin anda yang hendak keluar. Jika ada orang sewaktu hendak melepaskan angin, berdirilah menghadap tingkap yang terbuka luas dengan lagak comel. Jangan risau baunya akan terbang perlahan-lahan. Tahan kentut tidak baik untuk kesihatan!.

Oh, jika anda inginkan penapis bau, mungkin boleh cuba pakaian dalam yang mempunyai lining daripada karbon. Betul, saya tidak tipu. Ia logik bukan?.

Sumber: WebMD

Salam bijak nutrisi.

Akademi Bekerja Di Rumah menawarkan kelas berikut :
1. Kelas online asas bina blog penulisan - belajar menulis cara santai tapi masih mengekalkan bahasa melayu formal. Salah satu cara menarik minat pembaca suka baca dan bertandang. Bina tapak awal memperkenalkan diri pada pembaca/bakal pelanggan. Teknik tulisan yang mempengaruhi pembaca datang dan datang lagi. Bergabung dengan lebih ramai blogger di akademi kami, kini sudah mencecah 340 blog untuk membantu aliran trafik ke blog. Belajar mengetahui teknik yang betul, apa yang kita suka tulis dan cara konsisten untuk terus aktif menulis di blog. Bagi yang sudah ada blog, tapi masih tiada idea menulis juga dialu-alukan untuk sertai kelas ini.
2. Kelas online asas blog fanpage mula bisnes - bagi yang mahu mulakan bisnes online tapi tidak tahu cara. Mahu mula berbisnes tapi masih tiada produk. Belajar urusniaga mudah dengan mnggunakan medium percuma blog, fnpage, fb. Belajar menjana pendapatan awal bermula RM5, RM10, tingkatkan lagi RM20, RM50, RM100 dan seterusnya (tertakluk kepada kerajinan dan konsisten masing-masing). Kelas yang sangat sesuai untuk suri bekerjaya yang sangat sibuk, suri rumah sepenuh masa dan bagi mereka yang mahu buat secara sambilan atau sepenuh masa. Belajar membuat blog kedai online, belajar menulis konsisten, buat borang tempahan, jenis-jenis entri blog, buat fan page, belajar buat pautan antara blog untuk aliran trafik.
3. Kelas beriklan di mudah.my - mudah.my merupakan medium promosi online secara percuma. Belajar teknik beriklan dengan betul di situ.
4. Kelas penulisan kreatif - bagi yang bercita-cita menulis cerpen. Belajar menulis cerpen dahulu sebelum menulis novel. Apabila sudah pandai tulis cerpen, insya Allah boleh menulis novel.
5. Rakan niaga / pengurus online akademi - Kami buka penyertaan ini kepada mereka yang mahu memulakan bisnes online tapi tiada produk untuk diniagakan. 3 produk utama akademi iaitu kelas online, produk digital ebook dan pakej iklan. Kesemuanya atas talian. Tiada stok yang perlu disimpan, juga tidak memerlukan modal tinggi. Hanya berbekalkan komputer dan talian internet.
6. Kelas urus niaga akaun bisnes kecil WAHM SOHO - bagi mereka yang mahu belajar mengurus akaun bisnes. Ini adalah langkah awal, kami sediakan berdasarkan permintaan demi permintaan.

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts