Saturday, March 15, 2014

Ulasan Pelajar Kelas Asas Blog Penulisan Kreatif

Teks: Nurzahwani Mohd Nor.

Sudah mahir bukan bermaksud tidak boleh menghadiri kelas menambah ilmu. Akademi Bekerja Di Rumah berbesar hati menerima penyertaan daripada novelis yang tidak asing lagi Asmah Hashim, yang mana salah satu novel yang telah ditulisnya bertajuk Aku Turut Bahagia. Saya pernah membaca novel yang meruntun dan merobek hati ini. Jadi kehadiran Puan Asmah Hashim mengosongkan gelas menimba ilmu dengan ABDR sangat mengejutkan saya sebenarnya. Namun, ini tidak mustahil kerana ia bermanfaat untuknya. Ikuti apa kata Puan Asmah Hashim mengenai kelas Asas Blog Penulisa Kreatif ABDR.






Ulasan: Asmah Hashim
ULASAN KELAS ASAS BLOG.

Orang ada FB, saya hendak ada FB. Orang ada Blog, sayapun hendak. Tetapi tidak pandai membuatnya. Mula mendaftar, terkial-kiallah saya melakukannya. Akhirnya Blog itu wujud tetapi entahlah sudah lama menghilang arah. Blog Asmah Hashim terbiar bersawang tidak diusik, entahkan hidup, entahkan tidak. Saya juga ada grup sendiri iaitu Ta’aruf, jemputlah hadir ke grup tersebut jika sudi. Grup santai sahaja. Saya tidak pandai buat blog, betul! Tidak tipu. Benar! Bagaimana mungkin saya lupa bagaimana saya mula ada Blog Nukilanku Asmah Hashim. Ia dibina oleh rakan dan kenalan yang berasal dari Ipoh Perak. Pena Ungu. Beliaulah yang telah membina blog saya, dia hanya membina, entri di dalamnya pandai-pandailah saya. Tidak mungkin saya akan suruh dia pula menyusun entri atau apa sahaja untuk blog saya. Buat malu sahaja.

Blog saya itu biasa-biasa sahaja. Pengikutpun tidak ramai. Hendak bertanya, terasa malu. Nanti diperkecilkan pula. Akhirnya saya membisu dan bertanya kepada anak saya, bagaimana hendak buat orang kenal blog kita? Dia jawab, kenalah buka blog orang dan jadi pengikut. Sejak itu saya ikut nasihatnya, namun blog saya tetap tidak ramai pengikut. Kecewa juga di hati. Akhirnya saya biarkan blog itu bersawang. Saya juga jarang kongsi ke wall Fb saya, jika ada entri baru, masa itu sibuklah nak promote.

Saya ini aktif orangnya. Malah sangat aktif di FB grup pembaca novel dan masakan. Apabila bersama dengan Grup Mari Menulis, saya berkenalan dengan Cikgu Monalita Mansor, seorang ahli perniagaan Online dan penulis. Melalui beliaulah saya belajar mencantik dan menghidupkan blog saya yang sebelum ini amat menyedihkan. Terasa diri ini terlalu kerdil dalam dunia cyber ini. Banyak peluang yang kita dapat dengan mempunyai blog sendiri. Bukan hanya di FB sahaja kita boleh mewarkan-warkan perniagaan kita, tetapi di dalam blog juga kita mampu lakukan asalkan tahu bagaimana. Setiap perkara perlu ada ilmu. Maka belajarlah. Setiap perkara yang hendak kita lakukan, perlu melabur, maka melaburlah. Bukan cakap kosong, jemput-jemputlah singgah melihat blog-blog kami. Lihat sendiri, kaji sendiri. Alami sendiri. Pasti anda akan suka, akan tertarik.

Banyak perkara yang belajar di dalam Kelas Asas Blog ini. Dengan bimbingan yang tidak berhenti, tidak kira siang atau malam, cikgu-cikgu yang bertugas dan rakan-rakan saling membantu. Maka lahirlah blog saya yang penuh entri, ramai pengikut, pembaca dan blog rakan-rakan sekelas dan rakan akademik. Malah kami diberi peluang untuk menjana pendapatan hanya di hujung jari kita sahaja. Kita juga boleh menjana pendapatan hanya dari rumah. Tidak rugi berada di dalam kelas ini. Banyak manfaatnya. Jika terasa ingin memajukan perniagaan sehingga ke seantero dunia sudi-sudikanlah mendaftar dalam kelas ini. Wang yang dilaburkan akan berganda jadinya jika kita berminat dalam bidang perniagaan. Malah saya semakin rajin memasukkan entri baru.

Ayuh! Kawan-kawan apa lagi, aturlah langkah untuk membina blog sendiri. Tidak kira siapa anda, penulis, pembaca novel, ahli sejarah, tukang masak, katering, menjual barang online atau apa sahaja, manfaatkan peluang ini. Peluang bukan untuk jadi kaya tetapi peluang untuk mendapatkan wang dengan hanya duduk di rumah. Rumah terurus, anak terjaga, suamipun sayang.

==================================================

Salam nutrisi rohani dan jasmani,

Sertai kelas yang dihadiri oleh warga besar Akademi Bekerja Di Rumah, sesuai untuk suri rumah sepenuh masa atau pun bercita-cita menjadi suri rumah sepenuh masa.

http://nurzahwanimohdnor.blogspot.com/2013/09/kelas-online-asas-penulisan-blog-dan.html

Beli buku yang anda suka:
http://books-etcetera.blogspot.com

Anda ada bisnes?. Iklankan produk/perkhidmatan anda di soho directory:
http://nurzahwanimohdnor.blogspot.com/2013/08/pakej-pengiklanan-servisproduk-di.html

Hubungi Wani Mohd Nor
1)SMS/WhatsApp: 0136200432 atau
2)https://www.facebook.com/zahwanimn

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts