Sunday, August 25, 2013

Lawan Selsema dengan Fiber

Teks: Nurzahwani Mohd Nor
Foto: Google

Pagi yang segar Alhamdulillah, sihat dan cergas. Ada yang kurang bernasib baik, dengan cuaca yang sejuk-sejuk, hidung pula berair.

Saya ingin kongsikan pembacaan saya di majalah Reader's Digest, kaedah melawan selsema dengan makanan bersumberkan fiber pektin iaitu epal.

EPAL.
Buah epal terutamanya di bahagian kulit mengandungi fiber terlarut dinamakan pektin. Kajian yang dijalankan menunjukkan pektin dari epal ini boleh menghalang jangkitan kuman

Apakah Fiber terlarut?
Fiber terlarut meningkatkan pengeluaran protein anti-radang. Pektin membantu penukaran personaliti sel imunisasi daripada sel yang kemarahan (sel radang) kepada sel anti-radang yang mempercepatkan pemulihan daripada jangkitan (Gregory Freund, Profesor di University of Illinois' College of Medicine).
Antara sumber makanan yang kaya dengan pektin adalah buahan citrus, oat, lobak dan pear.

Menarik bukan. Jika anda rasa ia berguna untuk membantu rakan yang lain, sila lah kongsikan maklumat ini.

Saya berada di rumah makcik untuk meneruskan misi memenuhi undangan rumah terbuka. Walau pun berada di 'perantauan', ia tidak menghalang saya untuk terus mencoretkan perkongsian saya di blog ini. Ambil waktu senggang sementara menunggu yang lain bangun untuk menulis. Mudah saja kan jika ada semangat dan usaha untuk meneruskan blog daripada bersawang. Yang penting dalam menulis blog adalah tulis, tulis dan tulis.

Anda mahukan lebih lagi tips menulis blog?. Sertai kelas online berkaitan blog dan fan page.
Hubungi saya.

SMS/WhatsApp: 0136200432
E-mail: wanimn_2301@yahoo.com
Facebook: https://www.facebook.com/zahwanimn

Like Page WAHM SAHM SOHO di kanan blog ini untuk ikuti blog penulis dari rumah.

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts