Search This Blog

Ajaibnya Pengalaman Bersalin

Teks: Nurzahwani Mohd Nor
Foto: Nurzahwani Mohd Nor

Allah, Allah, Allah. Pagi yang mendung dan suram ini, saya berada di kampung halaman. Talian internet di sini lebih lancar berbanding di rumah saya. Semangat untuk menjenguk blog rakan-rakan alumni penulis dari rumah. Jika di rumah saya, tersekat-sekat. Di sini alhamdulillah.

Hari ini, membaca entri dari blog Iryani Ahmad. Penulisannya sangat menyentuh hati saya. Bagaimana pengalamannya melahirkan anakanda tersayang dan bertemu orang hebat yang berkongsi amalan beliau. Ia membuatkan saya mengimbas kenangan saya melahirkan anak-anak tersayang. Keduanya melalui proses yang berlainan. Anak dara saya, bersalin secara caesarean kerana kedudukannya extended breach. Sudah didoa, di senamankan, di tolak oleh doktor, masih kembali ke posisi yang sama. Lucu mengenangkannya. 


Anak bujang saya, lahir secara normal pada bulan puasa. Bacaan entri Iryani Ahmad membuatkan saya terfikir. Lain kali akan saya praktiskan amalan yang disaran beliau. Entri beliau sangat bagus untuk panduan kita sebagai wanita. Bukan sahaja yang baru berkahwin dan melahirkan anak pertama, tapi untuk semua.

Petikan dari entri Iryani Ahmad bertajuk 'Seronok tak bersalin?"

"Kesakitan yang Tenang

Kisah semangat ini bermula apabila rakan sebilik saya yang juga seorang ustazah mahu melahirkan anaknya yang ketiga. Pada malam kedua saya di sana, beliau memberitahu saya akan gerak hatinya mahu melahirkan anaknya pada malam ini. Hati ibunya gelisah kerana sudah 2 hari meninggalkan rumah. Apa cerita pada 2 anaknya yang lain itu.

Saya melihatnya hanya terbaring mengiring sahaja. Kadang-kadang duduk mahu minum air. Beliau mengiring ke arah saya. Saya melihat wajahnya dengan jelas. Beliau selalu menutup matanya. Tapi bukan tidur. Beliau sedang bercerita pada saya akan nikmatnya menjadi seorang ibu. Saya sedang mendengar ceramah agama 'live' daripada seorang ibu yang bertarung kesakitan mahu melahirkan anak! "

Saya jemput anda semua lawati blog beliau dan bacalah entri ini. Saya telah bacanya. Perasaan bercampur-baur. Terharu, terkesima, rendah hati dengan ilmu yang ada, dan terasa seperti ingin mengandung lagi. Hehe... Jemput semua ke sana http://iryaniahmad.blogspot.com/.
===================================================
Mula bekerja dari rumah agar dapat mencapai impian menjana pendapatan dari rumah dan berada di samping anak-anak. 
Langkah awal bagi yang tiada ilmu tentang bisnes secara online,ikuti kelas di bawah:-
1) kelas asas penulisan dan blog
2) kelas asas blog dan fanpage

Hubungi saya untuk maklumat lanjut:-
1) FB Wani Mn
2) WhatsApp/SMS 0136200432
3) E-mail wanimn_2301@yahoo.com

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Makluman

Penulisan dari blog Bijak Nutrisi ini adalah bersifat umum dan hanyalah karangan penulis berdasarkan pembacaan, pengalaman dan perbualan harian. Perkongsian di sini tidak diperhalusi dan dimurnikan oleh mana-mana pegawai perubatan berdaftar. Anda hendaklah merujuk kepada pegawai perubatan yang sah dan tidak menggunakan isi kandungan penulisan ini secara membuta tuli.

Isi kandungan ini juga tidak ditujukan kepada mana-mana individu melainkan dinyatakan secara terang-terangan.

Mana-mana pembaca yang berhajat untuk menyalin dan mengerluarkan semula isi kandungan dari penulisan blog Bijak Nutrisi ini dan anda rasa ia bermanfaat untuk dikongsikan, anda dialu-alukan berbuat demikian, dengan syarat kredit atau link back ke alamat blog Bijak Nutrisi ini.

Terima kasih kepada anda yang singgah ke blog ini sama ada sengaja atau tidak sengaja. Semoga mendapat manfaat.

Google+ Followers

Tweet Tweet

Pinterest Gallery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram Shots

Back
to top