Monday, October 28, 2013

Tergigit batu semasa makan.

Teks: Nurzahwani Mohd Nor
Foto: Google

Sambil makan sambil berbalas khabar, bertukar cerita dengan tuan rumah. Tiba-tiba, 'keletuk'. Ngilu rasa gigi. Anda tergigit batu. Senyap-senyap keluarkan batu agar tuan rumah tidak perasan. Risau pula jatuh air muka tuan rumah.

Pernahkah anda alami situasi sedemikian?. Sedang asyik makan, terjumpa kaki lipas. Makan kuih, ada ubat staple. Saya rasa pengalaman sedemikian paling banyak terjadi semasa belajar di sekolah berasrama. Paling lucu, hingga ada yang buat cerita. Kisah kuih talam ada keratan cicak. Entah betul entahkan tidak.

Oh. Minta maaf. Entri saya asyik berkenaan perkara menggelikan. Bukan apa. Saya mahu cerita perkara benar dan ia adalah salah satu faktor pencemaran makanan. Ia dinamakan pencemaran fizikal. Pencemaran sebegini paling mudak untuk pengguna menuding jari pada pesalah iaitu penyedia makanan atau penjual makanan. Faktor utama adalah lalai, sehingga termasuk bahan yang tidak sepatutnya ada di dalam makanan. Hatta, tulang ayam di dalam ayam kisar juga dianggap salah satu pencemaran fizikal.


Untuk mengelakkan pencemaran fizikal mudah sebenarnya. Jangan lalai. Jika ibu-ibu dan rakan pembaca mempunyai rambut yang panjang. Sanggulkan, ikat atau pakai saja anak tudung serkup semasa memasak. Kerana rambut adalah bahan paling mudah masuk ke dalam makanan. Elakkan juga menceduk makanan menggunakan gelas atau cawan kaca. Terutamanya menceduk ais. Serpihan kaca sukar dibezakan dan sangat halus, tetapi bahaya. Gunakan senduk besi atau penceduk ais komersil.

Salam nutrisi rohani dan jasmani,
Nurzahwani Mohd Nor.


www.peminatbukuonline.blogspot.com


Sertai kelas yang dihadiri oleh warga besar Akademi Bekerja Di Rumah, sesuai untuk suri rumah sepenuh masa atau pun bercita-cita menjadi suri rumah sepenuh masa.

Beli buku yang anda suka:

Anda ada bisnes?. Iklankan produk/perkhidmatan anda di soho directory:

Perlukan supplemen untuk kekalkan kesihatan dan kejelitaan anda?. Jom bersama D’Hati Nutri

Hubungi Wani Mohd Nor 
1)SMS/WhatsApp: 
0136200432 atau
2)https://www.facebook.com/zahwanimn

3)E-Mel: nurzahwanimohdnor@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts