Wednesday, November 27, 2013

Rasam pelega sejuk badan, selsema dan batuk

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Pagi yang aman dan tenang. Alhamdulillah pagi ini semua berjalan lancar, anak tidak merajuk, trafik pun tidak sesak. Hari ini masih bersiaran dari Institut Terjemahan Bahasa, menghabiskan baki kursus intensif terjemahan di bawah program HEARTS untuk suri rumah.

Walau pun rasa renyah selepas lama tidak keluar rumah mengikut waktu pejabat, ada perkara yang suka berkenaan kursus ini. Perhimpunan suri rumah. Bila suri rumah sudah berhimpum, berbagai-bagai topik akan keluar. Sudah pasti salah satu topik biasa yang keluar adalah resepi. Salah satu resepi yang kami kongsikan adalah rasam. Resepi ini menarik perhatian saya, sebab ia bukan resepi biasa-biasa yang kaum melayu makan. Sebenarnya ia adalah hidangan untuk kaum India. Jika anda suka makan di Banana Leaves, hidangan ini memang tidak asing lagi.

Asal-usul rasam adalah daripada Selatan India. Ia juga dikenali sebagai 'Indian Clarified Herbal Consomme’ atau 'sup herba yang terbaik'. Seperti namanya, rasam adalah campuran rempah herba. Uniknya, ia mempunyai nilai perubatan. Itu yang saya suka dan tertarik dengan rasam ini. Rasam dikatakan sesuai untuk merawat sejuk-sejuk badan, demam selsema yang ringan dan juga batuk yang disebabkan kepanasan.  Selain itu, ia juga elok untuk sistem penghadaman. Menurut rakan saya, ia sesuai untuk mereka yang ingin menguruskan badan. Selepas makan, minumlah rasam.  Beliau juga menambah, bila berpantang, elok juga makan rasam, tapi jangan pula masukkan bahan yang tidak sesuai dimakan seperti ketam. Oh, rasam ini boleh dimakan seperti sup, atau lazimnya diminum menggunakan cawan. 

Jujurnya, saya tidak pernah pun merasai hidangan rasam, tapi saya mahu masak hidangan ini satu hari nanti. Dek darah India yang mengalir dalam tubuh ini, saya memang sukakan masakan berempah berbanding suami yang kurang suka. Mungkin sebab dia berdarah cina. Andaian sahaja.

Rakan suri rumah semasa kursus ini, saya panggilnya Yoges. Beliau berkongsi resepi rasam ketam bersama kami. Lagaknya sudah seperti seorang chef pula. Lucu. Ok, boleh lihat resepi di bawah ya.

RESEPI RASAM KETAM

Bahan-bahan

Lada hitam 10 biji -kisar
Jintan putih 2 sudu teh -kisar
Jintan manis -kisar
Bawang putih - 10 ulas -kisar
Daun Kari
Air asam jawa sedikit
Garam secukup rasa
Kunyit  hujung sudu teh
Air 1 liter
Tomato yang dihancurkan
Kaki ketam/ sepit (tidak perlu gunakan badan ketam, badan ketam boleh digunakan untuk hidangan lain).

Kaedah

1. Tumis semua bahan kisar (bawang, lada hitam, jintan) kaki ketam dan daun kari sehingga naik bau. 
2. Masukkan tomato. 
3. Masukkan air perahan asam. 
4. Masukkan air.
5. Tunggu hingga mendidih.

Sedia untuk dihidangkan.

Mudah bukan. Saya suka hidangan mudah dan berfungsi seperti ini. Tidak sampai 15 minit pun boleh siap.
Mudah, ringkas dan kos pun minima. Sekali sekala apa salahnya ubah hidangan kebiasaan kan?. Selalu sudah cuba makan tose dan capati, kali ini tambah lagi satu hidangan kaum India, rasam.

“Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama(kamu) dan tidak mengusir kamu dari kampung halaman kamu, Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil”. (Al-Mumtahanah:8)


Tempah e-book 101 IDEA HOME BASED BISNES pada harga promosi.
Hubungi penulis
nurzahwanimohdnor@gmail.com
0136200432




No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts