Tuesday, December 31, 2013

Alahan Gluten

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

"Kita adalah apa yang kita makan"

Betul ke betul?. Nampaknya penggunaan kata tanya sebegitu telah menjadi viral. Untuk lebih positif saya juga mahu guna pendekatan yang sama.

Ok. Apa yang menyebabkan kita adalah apa yang kita makan?. Saya kira semua akan terfikir gambar orang obesiti. Setidak-tidaknya saya yang dapat gambaran sebegitu. Itu dulu. Sekarang saya ada perspektif pemahaman yang lain.

Kita dalam ayat tadi sebenarnya semua. Termasuklah bayi. Tidak terkecuali. Kadang-kadang kita ada lihat individu yang alahan. Menurut kajian, alahan yang kita ada sekarang wujud dari pemakanan kita semasa kecil. Terutamanya bagi bayi yang telah makan makanan pejal seawal usia baru lahir. Wallahualam.

Terdapat pelbagai jenis alahan. Saya mahu bincangkan alahan gluten kerana ia berkait dengan cerita sebelum ini. Tentang anak saya yang pertama. Doktor pernah menyangka dia adalah individu yang alah pada gluten. Namun, berdasarkan soal jawab, alhamdulillah kemungkinan itu jauh. Dan sekarang anak saya sihat wal'afiat.

Gluten ialah protein yang terkandung dalam 4 jenis makanan utama iaitu gandum, rye, oat, dan barli serta bahan daripadanya seperti kuskus, muesli, bijirin sarapan dan lain-lain. Kata kuncinya, baca label makanan pada pembungkus.

Alahan kepada gluten sama seperti menghidap penyakit 'celiac'. Bezanya adalah satu merupakan alahan dan satu lagi adalah penyakit genetik. Kaedah rawatannya juga berlainan.

Jika individu itu dirasakan menghadapi simptom alahan gluten, ia terlebih dahulu akan menjalani ujikaji penyakit celiac terlebih dahulu. Kerana, jika pesakit terus mengamalkan diet bebas gluten, ia menyebabkan penyakitnya bertambah buruk.

Alahan kepada gluten boleh dilihat seawal bayi lagi. Ada juga kes bayi yang menyusu badan yang mempunyai alahan kepada gluten disebabkan pemakanan ibunya. Untuk panduan bersama, apakah tanda-tanda alahan gluten kepada bayi kita yang harus kita perhatikan.

Tanda-tanda alahan gluten:

  • pertumbuhan terbantut
  • anak menunjukkan rasa tidak selesa, menangis tanpa sebab, tidak tidur lena ikut jadual
  • cirit-birit
  • perut sering kembung
  • muntah memancut (projectile vommit)
  • sembelit
  • masalah respiratori seperti selsema, hidung berair dan telinga terganggu
Perhatikan masalah-masalah berkenaan dan tanya doktor anda. Langkah awal amat membantu, terutamanya jika hanya bukanlah alahan tetapi ia penyakit genetik yang harus ditangani sebaik mungkin.

Wallahualam.

Salam nutrisi dari bijak nutrisi.


Hubungi penulis
nurzahwanimohdnor@gmail.com
0136200432

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts