Monday, December 30, 2013

Lawatan ke i-City

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Hari Khamis yang lepas saya sekeluarga ke i-City. Tiket telah ditempah awal melalui rakan adik saya dengan harga promosi. Promosi melalui tempat kerja, murah sikit berbanding yang dibeli terus di i-City. Dua tiket dewasa dan dua tiket kanak-kanak untuk 3D Art Museum dan Red Carpet (Wax museum) berharga RM130.

Jika dibeli terus di i-City, harga pakej untuk Red Carpet adalah RM 120 untuk 2 dewasa dan 2 kanak-kanak. Manakala untuk 3D Art Museum adalah RM10 seorang. Promosinya terhad cuti sekolah hujung tahun kata pekerja di situ.

Setiap tempat ada waktu operasi tersendiri seperti berikut:-

a) Waterworld - 11.00 am to 7.00 pm (Weekend start at 10.00 am)
b) Funworld - 2.00 pm to 1.00 am (Weekend start at 11.00 am)
c) Snowalk - 10am to 1am daily
d) ThemePark A&B – 6pm to 1am daily


Untuk makluman, i-City adalah taman tema hiburan ala-ala Genting Highland. Setiap kawasan ada tiket sendiri yang perlu dibeli. Contoh seperti apa yang saya lawati 3D Art Museum satu tiket, Red Carpet satu lagi tiket, Horror tiket lain, Water Park tiket lagi, Snow Walk tiket lain pula, Kids World bayar lain.

Ok. Nampak macam sakit membayar bagai-bagai kan?. Jujurnya memang ya. Tapi saya sudah dua kali ke sana dalam tak suka itu. Kali pertama saya ke Snow Walk, kemudian terus ke 3D Art Museum. Masuk pula ke Kids World dan rehat-rehat di situ hingga Theme Park beroperasi jam 6 petang.

Sebelum pergi ke i-City kali pertama, mujur saya google dahulu. Anda mungkin pernah membaca kisah seorang pelawat yang menyatakan rasa tidak puas hatinya tentang i-City. Jadi saya mengambil iktibar daripada entri berkenaan sebelum ke sana.

Antara persediaan saya:

1) Sediakan duit yang cukup
2) Rancang permainan atau lawatan yang mahu
3) Ukur tinggi anak siap-siap. Ada permainan yang tidak dibenarkan untuk ukuran tinggi tertentu
4) Sebelum beli kad/tambah nilai, ketahui syarat permainan terutamanya had tinggi minima
5) Jika mahu ke snow walk, pastikan bawa stokin sendiri, pakai kasut sebaiknya kasut sukan, bawa sarung tangan (dalam kes saya, saya bawa stokin lebih dan sarung saja di tangan anak yang tidak tahan sejuk), bawa baju sejuk lebih walau pun ada baju sejuk diberikan percuma, bawa topi atau penutup kepala/telinga. Yang penting, jangan sangka berlebihan dengan menganggap saljinya seperti salji semulajadi.
6) Bawa bekal makanan (saya memang suka bawa bekal). Satu sebab makanan mahal, dan juga sebab ia tidak sesedap mana pun. Tidak berbaloi dengan harganya. Saya selalu makan dan rehat di kerusi yang disediakan dihadapan Snow Walk.
7) Bawa telekung. Saya pernah saja solat di Kids World kerana ia kawasan larangan kasut.
8) Bawa kamera, berbanding ambil gambar guna telefon. Anda pasti mahu rakam gambar yang banyak. Takut-takut bateri tidak mencukupi.





Itu antara tips yang dapat saya berikan.

Seronokkah melawat ke i-City?

Bagi saya, ke mana saja, asal bersama anak-anak, ia cukup indah. Ragam memang bermacam ragam.
Anak-anak saya bawah umur 5 tahun. Mereka sukakan warna-warni. Dua muzium ini penuh warna-warni dan ceria. Bila sudah dimuat naik ke dalam komputer, mereka suka betul lihat gambar-gambar mereka dengan latar belakang yang menarik.

Anak suka, mama pun sukalah.

Sampai di sini dari bijak nutrisi.

Mahukah anda mendaftar KELAS URUS AKAUN BISNES KECIL/WAHM?.
Akademi Bekerja Di Rumah membuka kelas akaun percuma, terhad 10 slot pada 6.1.2013.
Jika anda berminat, hubungi saya,

nurzahwanimohdnor@gmail.com
0136200432
https://www.facebook.com/zahwanimn





No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts