Search This Blog

Kawal Leptin, bantu wanita kurus (bah. 2)

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Sebelum ini, saya ada  membicarakan tentang Leptin yang mengawal tindakbalas  badan untuk berhenti makan atau "cari makanan lagi'. Hari ini, kita sambung lagi.

Saintis telah menemui salah satu sebab wanita tidak dapat bertindak balas terhadap perancangan diet dan senaman yang diberikan kepada kaum Adam salah satunya disebabkan oleh hormon Leptin ini. Wanita, walau pun mempunyai dua kali ganda Leptin, malangnya kadar rintangan Leptin pula tiga kali ganda lebih hebat berbanding Lelaki.

Justeru, pengawalan Leptin merupakan satu senjata yang digunakan untuk membantu wanita menjadi kurus. Apa yang boleh dilakukan untuk menghalang rintangan terhadap Leptin, sekaligus menghalang Leptin merendahkan kadar metabolisme?.

Antara perkara yang dicadangkan adalah:

Kawal mental dan emosi anda
Konsepnya sama seperti melakukan ibadah. Mula-mula paksaan, seterusnya kebiasaan dan menjadi amalan. Saya yakin, ibadah puasa merupakan kaedah yang Allah kurniakan kepada manusia. Tidak ada ciptaan-Nya yang sia-sia.

Dapatkan rehat dan tidur yang mencukupi
Tidur dan rehat yang mencukupi bukan bermaksud tidur sepanjang masa. Ikut masa yang sesuai. tidur awal, seawal jam 10. Bangkit semula seawal sepertiga malam dan dapatkan sunat tidur sebentar sebelum Zohor. Jika konsisten amalan ini saya kira, rehatnya mencukupi.

Pernah atau tidak anda rasa lapar bila 'stay-up' belajar untuk peperiksaan?. Anda sudah tahu sebabnya sekarang. Leptin menjadi-jadi.

Diet dan pemakanan.
Pakar telah menggariskan sejenis diet Leptin. Jika ikut secara rigid, dalam tempoh tiga minggu pertama, makanan yang sesuai adalah dari jenis fiber bukan karbohidrat, juga bukan haiwan yang diberi makan sumber karbohidrat dan kanji, hanya ikan dan ayam sebaiknya mengandungi lemak baik iaitu omega 3, 6 dan 9 seperti ikan talapia, tuna dan makerel, tiada nasi hanya tortilla fiber atau biskut tinggi fiber.

Macam biasa untuk diet, elak aiskrim, coklat dan seumpama dengannya. Pada pandangan saya, diet ini lebih menarik berbanding Atkin's Diet.


Ada yang mencadangkan 'cheat day' untuk diet Leptin ini. Walau bagaimanapun ia haruslah terancang. Pertama sekali, rancang waktunya. Waktu yang sesuai adalah selepas senaman jitu kerana pada waktu ini, badan kita paling suka menggunakan sumber karbohidrat berbanding disimpan menjadi lemak.

Waktu cadangan yang lain adalah sewaktu keluar berlibur. Yang penting, walau pun hari untuk bersuka ria makan, anda perlu tahu jumlah keperluan kalori anda dan ia tidak seharusya menjangkau lebih dari 200 kkal.

Senaman yang teratur
Ini menjadi perkara biasa untuk kesihatan, dan meningkatkan kadar metabolisme badan. Kadar senaman untuk wanita juga tidak perlu berlebihan setara dengan lelaki. Cukup sekadar yang boleh dilakukan sendiri di rumah tetapi tidak terlalu ringan. Ini semua ada kaitan dengan reaksi wanita pada Leptin yang berbeza dengan lelaki.

Saya kira setakat itu perkongsian saya tentang Leptin. Jika ada pembacaan baru, InsyaAllah saya akan tambah lagi. Di bawah ini saya letakkan pautan jika anda berminat dengan makanan yang sesuai untuk diet Leptin.
http://www.drkessinger.com/images/leptin_diet.PDF

Oleh itu, salam bijak nutrisi dari saya.



Sertai kelas yang dihadiri oleh warga besar Akademi Bekerja Di Rumah, sesuai untuk suri rumah sepenuh masa atau pun bercita-cita menjadi suri rumah sepenuh masa.

Beli buku yang anda suka:

Anda ada bisnes?. Iklankan produk/perkhidmatan anda di soho directory:

Perlukan supplemen untuk kekalkan kesihatan dan kejelitaan anda?. Jom bersama D’Hati Nutri

Hubungi Wani Mohd Nor
1)SMS/WhatsApp: 0136200432 atau
2)https://www.facebook.com/zahwanimn
3)E-Mel: nurzahwanimohdnor@gmail.com

Sumber:








CONVERSATION

3 comments:

  1. boleh tak saya nak guna info pasal info leptin ni utk buat presentation akt sekolah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya boleh creampuffy :). Kredit kepada sumber sahaja. Terima kasih.

      Delete
  2. terima kasih ya kak :)

    ReplyDelete

Makluman

Penulisan dari blog Bijak Nutrisi ini adalah bersifat umum dan hanyalah karangan penulis berdasarkan pembacaan, pengalaman dan perbualan harian. Perkongsian di sini tidak diperhalusi dan dimurnikan oleh mana-mana pegawai perubatan berdaftar. Anda hendaklah merujuk kepada pegawai perubatan yang sah dan tidak menggunakan isi kandungan penulisan ini secara membuta tuli.

Isi kandungan ini juga tidak ditujukan kepada mana-mana individu melainkan dinyatakan secara terang-terangan.

Mana-mana pembaca yang berhajat untuk menyalin dan mengerluarkan semula isi kandungan dari penulisan blog Bijak Nutrisi ini dan anda rasa ia bermanfaat untuk dikongsikan, anda dialu-alukan berbuat demikian, dengan syarat kredit atau link back ke alamat blog Bijak Nutrisi ini.

Terima kasih kepada anda yang singgah ke blog ini sama ada sengaja atau tidak sengaja. Semoga mendapat manfaat.

Google+ Followers

Tweet Tweet

Pinterest Gallery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram Shots

Back
to top