Tuesday, January 7, 2014

Borak-borak Suri rumah

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Kesempatan berjumpa suri rumah 'sekepala' memang mengujakan. Kisahnya saya berjumpa dengan kenalan yang juga seorang suri rumah beranak satu berumur hampir setahun. Dari perbualan saya dapat tahu beliau suka membaca dan mengetahui cara-cara menjaga dan mengendalikan emosi anaknya melalui pembacaan berbanding apa yang didengar dari orang tua-tua.Namun bukanlah terus membelakangkan amalan nenek moyang kita, cuma dia rujuk juga kepada buku dan ubah suai.

Saya sukakan perkongsian beliau tentang jadual tidur yang diatur kepada anaknya. Beliau mengamalkan apa yang dibaca. Dua kali tidur sebentar waktu siang, tidurkan anak seawal jam 7.30 - 8 malam. Pemberian susu sekali pada waktu malam lebih kurang jam 10-11 malam. Berkaitan pemberian susu ibu di waktu siang pula, beliau amalkan beri susu bila anak mahu (on demand), tidak pula ikut buku yang sama, berikan ikut jadual.

Saya fikir dalam minda saya, wow!. Saya tidak menyangka ia boleh dilakukan. Semasa anak saya masih kecil, sememangnya saya membaca berkenaan tidur untuk bayi. Namun, untuk aplikasi, saya tidak yakin. Jadi saya ikutkan kehendak. Jika anak saya ingin tidur, saya tidurkan.

Cerita-cerita bertukar pengalaman bersama suri yang lain sememangnya membuka minda. Tidak dinafikan memang ramai yang tipikal tentang jadual atau rutin harian bayi atau kanak-kanak, tapi bila dapat berbual tentang sesuatu yang baru seperti ini, ia 'menyegarkan'.

Jadi, saya rasa jangan malu untuk berkongsi apa yang kita lakukan walau ia tidak sama dengan arus perdana. Ia mungkin membantu insan yang memerlukan. Contohnya berkongsi tentang menjadi suri rumah dan rakan niaga Akademi Bekerja Di Rumah. Ia bukan aliran perdana. Namun ia boleh juga menjana pendapatan.



Hubungi saya untuk mendaftar rakan niaga
nurzahwanimohdor@gmail.com
0136200432

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts