Friday, January 17, 2014

Hidangan awal bayi

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Hari ini saya bercerita lagi tentang makanan awal bayi. Bukan apa, dahulu saya memang mempunyai masalah masa memberi makanan kepada anak saya. Jadi bila ada peluang bertemu jalan penyelesaian dan jawapan kepada masalah saya dahulu, saya ingin berkongsi.

Dahulu masalah saya adalah apa yang patut saya mulakan untuk bayi saya. Bila melihat rak makanan bayi, ada pelbagai. Dari serbuk hingga ke makanan dalam jar/botol. Bila ditanya pada orang-orang berpengalaman, lagilah pelbagai. Jalan penyelesaian yang saya ambil, apa yang sesuai dengan saya. Mujur pada masa itu anak saya kurang gemar makanan serbuk yang dijual di pasaran. Jadi sudah tolak satu pilihan.

Rupanya, ada juga alat bantu atau langkah demi langkah dalam memilih makanan bayi. Dahulu saya hanya fikirkan sudah sampai masa untuk beri makanan kepada bayi. Sebabnya dia lapar. Rupanya, beri makanan kepada bayi bukan saja sebab utamanya dia lapar. Namun lebih kepada mencukupkan nutrisi mereka. Dan juga imunisasi berterusan daripada serangan penyakit.

Daripada Gina Ford penulis berpengalaman dalam bidang makanan awal kanak-kanak ini, yang paling mudah untuk hidangan awal bayi adalah nasi atau bubur nasi sehalus mungkin untuk memudahkan sistem penghadaman bayi yang masih muda.

Kemudian teruskan dengan pengenalan buah dan sayuran. Langkah ini sangat penting dan harus pastikan pengenalannya dengan baik dan molek. Salah satu sebabnya untuk elak anak menolak sayur apabila dia besar. Serta langkah ini penting untuk pengenalan bahan bersumberkan zat besi (iron). Silap cara, anak menolak, mungkin ada masalah sembelit dan sebagainya.

Saya rasa ilmu yang saya dapat ini menarik. Mungkin anda sudah tahu atau belum. Saya cuma harapkan perkongsian ini membantu anda.



No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts