Search This Blog

Hidangan awal bayi

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Hari ini saya bercerita lagi tentang makanan awal bayi. Bukan apa, dahulu saya memang mempunyai masalah masa memberi makanan kepada anak saya. Jadi bila ada peluang bertemu jalan penyelesaian dan jawapan kepada masalah saya dahulu, saya ingin berkongsi.

Dahulu masalah saya adalah apa yang patut saya mulakan untuk bayi saya. Bila melihat rak makanan bayi, ada pelbagai. Dari serbuk hingga ke makanan dalam jar/botol. Bila ditanya pada orang-orang berpengalaman, lagilah pelbagai. Jalan penyelesaian yang saya ambil, apa yang sesuai dengan saya. Mujur pada masa itu anak saya kurang gemar makanan serbuk yang dijual di pasaran. Jadi sudah tolak satu pilihan.

Rupanya, ada juga alat bantu atau langkah demi langkah dalam memilih makanan bayi. Dahulu saya hanya fikirkan sudah sampai masa untuk beri makanan kepada bayi. Sebabnya dia lapar. Rupanya, beri makanan kepada bayi bukan saja sebab utamanya dia lapar. Namun lebih kepada mencukupkan nutrisi mereka. Dan juga imunisasi berterusan daripada serangan penyakit.

Daripada Gina Ford penulis berpengalaman dalam bidang makanan awal kanak-kanak ini, yang paling mudah untuk hidangan awal bayi adalah nasi atau bubur nasi sehalus mungkin untuk memudahkan sistem penghadaman bayi yang masih muda.

Kemudian teruskan dengan pengenalan buah dan sayuran. Langkah ini sangat penting dan harus pastikan pengenalannya dengan baik dan molek. Salah satu sebabnya untuk elak anak menolak sayur apabila dia besar. Serta langkah ini penting untuk pengenalan bahan bersumberkan zat besi (iron). Silap cara, anak menolak, mungkin ada masalah sembelit dan sebagainya.

Saya rasa ilmu yang saya dapat ini menarik. Mungkin anda sudah tahu atau belum. Saya cuma harapkan perkongsian ini membantu anda.



CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Makluman

Penulisan dari blog Bijak Nutrisi ini adalah bersifat umum dan hanyalah karangan penulis berdasarkan pembacaan, pengalaman dan perbualan harian. Perkongsian di sini tidak diperhalusi dan dimurnikan oleh mana-mana pegawai perubatan berdaftar. Anda hendaklah merujuk kepada pegawai perubatan yang sah dan tidak menggunakan isi kandungan penulisan ini secara membuta tuli.

Isi kandungan ini juga tidak ditujukan kepada mana-mana individu melainkan dinyatakan secara terang-terangan.

Mana-mana pembaca yang berhajat untuk menyalin dan mengerluarkan semula isi kandungan dari penulisan blog Bijak Nutrisi ini dan anda rasa ia bermanfaat untuk dikongsikan, anda dialu-alukan berbuat demikian, dengan syarat kredit atau link back ke alamat blog Bijak Nutrisi ini.

Terima kasih kepada anda yang singgah ke blog ini sama ada sengaja atau tidak sengaja. Semoga mendapat manfaat.

Google+ Followers

Tweet Tweet

Pinterest Gallery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram Shots

Back
to top