Search This Blog

Tips sediakan bekal anak ke sekolah

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Bismillah.

Seronoknya bermuka buku, berkawan walau di alam maya, saya sama-sama berkongsi pengalaman dengan rakan-rakan. Terutamanya rakan-rakan ibu. Bermula musim persekolahan bertambah lagi dengan harga makanan di kantin yang meningkat, saya lihat ramai yang pos gambar ‘bento’ atau bekalan makanan untuk anak-anak makan semasa rehat di sekolah. Tak kurang juga yang berkongsi resepi ‘bento’ masing-masing. 

Ada juga antara anak-anak yang ditemani ibu makan tengah hari disekolah yang disediakan air tangan ibu sendiri. Indahnya jika semua ini sesuatu yang sangat lazim di Malaysia. Waktu tengah hari, ramai ibu-ibu temani anak makan tengah hari bersama sebelum anak-anak teruskan persekolahan sebelah petang. Insya-Allah, akan datang.

Saya belum lagi sampai ke situ. Anak-anak saya masih kecil belum bersekolah rendah. Jika diizinkan Allah, saya juga mahu temani anak makan tengah hari di sekolah. Masakan air tangan sendiri. Bermula dengan sarapan di rumah, diberi ‘bento’ untuk makan waktu rehat jam 10.30 pagi. Makan bekal tengah hari sebelum mula sekolah agama petang. Insya-Allah.

Bercerita tentang ‘bento’, apa yang wajar kita berikan untuk anak-anak?. Kadangkala buntu juga memikirkannya bukan. Bagi menyelesaikan masalah itu, apa yang wajar dilakukan adalah tahu sasaran nutrisi yang perlu ada dalam makanan anak serta pemantauan. 

Sentiasa ada dalam fikiran, contohnya; bekalan anak saya perlu ada:
1
- 2 keping roti gandum penuh (wholemeal) atau 1 cawan nasi atau pasta;
- ½ hidangan sumber protein seperti sebiji telur rebus, atau tuna (30g) atau daging goreng atau ikan goreng;
- 1 cawan salad atau ½ cawan sayur
- 1 cawan susu atau 40g keju atau 1 tub 200g yogurt;
- Buah seperti anggur, epal, limau mandarin.
- Air kosong.

Sukatan di atas sudah tentu berbeza mengikut umur. Anak yang umur tujuh tahun manakan sama dengan anak umur 15 tahun.

Untuk kepelbagaian, buat jadual untuk dua minggu pun memudahkan. Makanan tidak semestinya berubah setiap hari. Boleh saja buat sandwich dua hari berturut jika anak gemarkannya. Dan tidak semestinya nasi, boleh juga spagheti, atau pizza buatan sendiri.

Kita suka apabila anak kita makan bekalan yang kita sediakan. Namun, jika bekalan masih berbaki, masakan kita mahu paksa anak kita makan. Itu antara cabaran yang harus kita hadapi. Cabaran yang lain adalah, mahu beli makanan di kantin, atau mahu makanan yang sama dengan kawan sekolah. Kita boleh memantau dan libatkan anak semasa sediakan jadual makanan.  Tanyakan anak apa yang dia mahu sebagai bekalan. Ubahsuai ikut keperluan nutrisi mereka.

Kemudian perhatikan makanan berbaki yang tidak disukai anak. Contohnya jika ada lebihan sandwich, setiap kali anda bekalkan sandwich. Mungkin itu maksudnya anak tidak sukakan sandwich atau tidak sukakan rotinya. Boleh berbual dengan anak anda. Kenal pasti makanan apa yang dibeli di kantin sekolah jika anak membelinya.

Akhir sekali, semasa menyediakan ‘bento’ untuk anak anda, pastikan kebersihannya. Bekas makanan yang akan digunakan, tangan, dan bahan makanan. Jika gunakan baki makanan malam sebelumnya seperti untuk masak nasi goreng, pastikan bahannya elok dan tidak basi. Jika anda rasa perlukan bekas ‘insulated’ atau perlukan pek ais, sila buat saja dan terangkan pada anak anda kegunaannya.

Itu saja perkongsian saya berdasarkan pembacaan dan perkongsian dari apa yang saya lihat melalui pelbagai sumber. Saya belum ada pengalaman memberi ‘bento’ kepada anak saya. Insya-Allah saya jadikan catatan ini sebagai panduan saya di masa kelak. Biiznillah.


Salam nutrisi rohani dan jasmani dari saya.


CONVERSATION

7 comments:

  1. nice post dear! tq! sy kadang2 tak cukup masa nak memasak pagi untuk anak bekal ke skolah.. kadang2 malam tu pegi beli sosejbun kat kedai.. esok anak nak bekal.. panas kan jer..
    dulu-dulu rajin masak nasi kismis dan ayam goreng tapi skarang ni takut lambat pulak..
    anyway, sy nak try resepi u ni.. thank u google.. thank u Wani!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Puan. Syabas kerana bersemangat sediakan bekal untuk anak. Sosejbun pun ok bila dapat buat sendiri kan. Ada nilai kasih sayang :) compare beli di kantin saja. Tapi dapat makan nasi kismis dan ayam goreng mesti anak kata "sedapnya, hingga menjilat jari". Tahniah sekali lagi Puan.

      Delete
  2. thanx for sharing Puan Wani :)

    ReplyDelete
  3. Terima kasih untuk tips ni ya. Berguna sangat.
    9 Tips Untuk Anak Kurus Dan Enggan Makan

    ReplyDelete
  4. Terima kasih untuk tips ni ya. Berguna sangat.
    9 Tips Untuk Anak Kurus Dan Enggan Makan

    ReplyDelete

Makluman

Penulisan dari blog Bijak Nutrisi ini adalah bersifat umum dan hanyalah karangan penulis berdasarkan pembacaan, pengalaman dan perbualan harian. Perkongsian di sini tidak diperhalusi dan dimurnikan oleh mana-mana pegawai perubatan berdaftar. Anda hendaklah merujuk kepada pegawai perubatan yang sah dan tidak menggunakan isi kandungan penulisan ini secara membuta tuli.

Isi kandungan ini juga tidak ditujukan kepada mana-mana individu melainkan dinyatakan secara terang-terangan.

Mana-mana pembaca yang berhajat untuk menyalin dan mengerluarkan semula isi kandungan dari penulisan blog Bijak Nutrisi ini dan anda rasa ia bermanfaat untuk dikongsikan, anda dialu-alukan berbuat demikian, dengan syarat kredit atau link back ke alamat blog Bijak Nutrisi ini.

Terima kasih kepada anda yang singgah ke blog ini sama ada sengaja atau tidak sengaja. Semoga mendapat manfaat.

Google+ Followers

Tweet Tweet

Pinterest Gallery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram Shots

Back
to top