Friday, April 11, 2014

Kus semangat!

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Kus semangat?.

Orang tua-tua kampung saya selalu kata, kalau budak-budak tembam jangan kata "gemuknya". Sebut "kus semangat". Apa kus semangat tu?. Katanya perkataan sebenar kurus semangat.

Ha, apa yang anda dapat dengan perkataan itu?. KURUS SEMANGAT. Kalau saya jadi budak-budak, saya tak mahu disebut kurus semangat. Sudahlah badan tembam, semangat pula dikatakan kurus?. Adui.

Kawan-kawan di muka buku saya, ada ramai juga statusnya sedang menjaga pemakanan dan usaha untuk kurus. Ada yang sedang dalam proses pertandingan (kurus bersama rakan), ada yang target hadir makan malam dengan badan baru (pasang badanlah orang kata), ada yang sihat bersama pasangan (memoir).

Walau apa kaedah masing-masing, dengan siapa usaha dilakukan, semuanya perlukan semangat yang tinggi. Bukan kurus semangat. Semangatlah perlu digemukkan. Bila ada kawan-kawan bagi sokongan, atau persaingan bersama kawan atau bersama pasangan, mahunya yang pasangan tolong sediakan menu masakan sihat, sudah tentu semangat mahu kurus menggebu-gebu. Seronokkan?.

Jadi, untuk sihat, perlu gemuk semangat. Jangan kurus semangat. Mungkin perlu ubah, dari kus semangat kepada guk semangat?. He,he,he. Apa punya perkataan. Tapi kurus boleh jadi kus yang tiada maksud, gemuk bolehlah juga jadi guk kan?.

Jom sihat!.(Sedang mahu turunkan berat badan juga, tapi tiada teman pula).



Salam nutrisi rohani dan jasmani,


Maklumat lanjut kelas online:



Hubungi penulis :

 Email : nurzahwanimohdnor@gmail.com

 Sms@Whatsapp : 0136200432

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts