Wednesday, April 9, 2014

Penyakit kronik di kalangan kanak-kanak

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Bismillah.

Pagi ini, sementara menyiapkan anak-anak, sempat juga pasang telinga mendengar topik pagi ini di Malaysia Hari Ini. Tajuknya berkaitan penyakit kronik di kalangan kanak-kanak. Tetamu jemputannya pakar paediatrik dari Hospital Pantai.

Sememangnya kuasa Allah melebihi segala. Tugas kita adalah berusaha, kerana ia juga merupakan saranan dari-Nya. Termasuk berkaitan kesihatan. Menyentuh penyakit kronik di kalangan kanak-kanak, saya memetik kata-kata doktor pakar tadi, nutrisi dan aktiviti sejak dari mula merancang untuk mengandung sangat perlu dititik beratkan. Makan dari sumber yang bersih dan berzat. Jangan makan makanan yang terang-terang diketahui mengandungi bahan kimia tambahan dan tidak perlu.

Satu lagi pesanan yang saya mahu petik adalah berkaitan merokok. Ini merupakan kepantangan saya. Saya paling alergik bila lihat seorang bapa dengan ahli keluarganya termasuk bayi, di restoran, selepas makan, hisap rokok berdepan-depan dengan anak-anaknya termasuk bayi. Yang masih dalam perut saya tak boleh nak nampak. Memang menyakitkan hati. Tambah pula bila saya juga bersama dengan anak-anak kecil. Di sekelilingnya juga ada ramai lagi manusia. Sememangnya saya tidak faham, sungguh tidak berperasaan belas dan kasihan, jika bukan dengan kami yang dewasa, pandang saja muka bayi kecil dari darah dagingnya sendiri. Aduhai.

Asap rokok juga merupakan salah satu punca pencemaran. Ia adalah kategori merbahaya untuk kandungan. Ia boleh menyebabkan kecacatan kepada bayi dalam kandungan. Kata doktor pakar tadi,salah satunya adalah penyakit berkaitan jantung. Kadang kala boleh menyebabkan keguguran!. Jika sudah terjadi depan mata, salah siapa?. Mahu dirayu kepada siapa?. Punca senyapnya hanya mudah, rokok!.

Bapa-bapa dan juga ibu-ibu, bawa berbincang.. Jika ada yang membaca coretan saya ini, jika anda merokok, bawa berbincang. Jika pun anda tak boleh tahan gian merokok anda, pergilah jauh dari kawasan orang ramai. Merokoklah di bawah pokok yang tiada orang. Mudah-mudahan pokok mendapat manfaatnya. Ibu-ibu juga boleh main peranan pujuk suami anda. Saya juga lakukan peranan saya, tutup hidung dan kibaskan tangan. Tapi, semua tak faham. Iklan di televisyen perlu tunjukkan kaedah lain mungkin.

Akhir kata, merokok membahayakan kesihatan. Jika anda tak sayang kesihatan anda, hormatilah orang sekeliling dan keluarga anda yang ingin menjaga kesihatan dan udara.





Salam nutrisi rohani dan jasmani,

Sertai kelas yang dihadiri oleh warga besar Akademi Bekerja Di Rumah, sesuai untuk suri rumah sepenuh masa atau pun bercita-cita menjadi suri rumah sepenuh masa.
http://nurzahwanimohdnor.blogspot.com/2013/09/kelas-online-asas-penulisan-blog-dan.html

Beli buku yang anda suka:
http://books-etcetera.blogspot.com

Anda ada bisnes?. Iklankan produk/perkhidmatan anda di soho directory:
http://nurzahwanimohdnor.blogspot.com/2013/08/pakej-pengiklanan-servisproduk-di.html

Ada bisnes? Mahu belajar asas blog & fanpage untuk bisnes online?
Siapa yang sesuai untuk kelas ini?
Sangat sesuai bagi suri rumah yang baru hendak mula bisnes online.
Sesuai untuk suri bekerjaya yang hendak mula bisnes online tetapi sangat sibuk untuk hadiri kelas di luar.
Sesuai bagi mereka yang mahu buat secara sambilan atau sepenuh masa.


Daftar segera dengan saya :
Email : nurzahwanimohdnor@gmail.com
FB : https://www.facebook.com/zahwanimn
Sms@Whatsapp : 0136200432



Maklumat lanjut kelas online:



No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts