Search This Blog

Tentang Teh

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Teh. Rasanya ini minuman paling asas yang ada di rumah masing-masing. Tapi teh biasa yang dikategorikan sebenarnya sebagai teh hitam (black tea). Teh Oolong, Green Tea, jarang-jarang ada.

Saya pun baru saja menjadi penggemar teh hijau selepas mempunyai anak. Kerana apa? Kerana orang kata boleh turunkan berat badan.

Eh, teh hijau saja? Teh hitam tak boleh ke?

Sebenarnya teh berbeza ikut tahap antioksidannya. Dan perbezaan teh itu sebenarnya mengikut cara proses. Bukan dari pokok yang lain pun. Dulu saya ingat teh hijau, pokok lain, teh hitam pokok lain, teh oolong dari pokok lain, mengikut negara yang mempopularkannya.. Rupanya, hanya cara proses yang berbeza.


  • Teh hitam- dianginkan, atau difermentasi yang menyebabkannya menjadi hitam dan memberikannya rasa.
  • Teh hijau- proses pemanasan atau steam yang pendek dan cepat
  • Teh Oolong - proses fermentasi separa.
Itulah perbezaan proses antara tiga teh utama dunia.

Sejarah pengenalan teh sangat unik. Tapi tak mahu saya cerita di sini. Saya mahu cerita pasal teh hijau tadi. Sebenarnya antara faedah teh hijau adalah mengurangkan risiko sakit berkaitan kardiovaskular termasuklah BMI berlebihan, tekanan darah tinggi dan tahap kolesterol yang tinggi. Walau bagaimanapun, masih ada yang tidak setuju kerana tiada bukti kukuh berkaitannya.

Yang penting, saya tahu saya sukakan teh hijau. Selain fungsi yang orang kata boleh turunkan berat badan, rasanya yang kelat-kelat pahit rasa membersihkan mulut dan saluran pemakanan saya. Betul ke? Entah. Itu yang saya rasa. Kalau nak tahu, anda pun kena rasainya juga. Cuba try?.


p/s: suami saya tak suka teh hijau. Tapi pernah tolong saya buatkan teh hijau campur gula?. Terkejut makcik minum.


Salam nutrisi rohani dan jasmani,


Maklumat lanjut kelas online:



Hubungi penulis :

 Email : nurzahwanimohdnor@gmail.com
 FB : https://www.facebook.com/zahwanimn
 Sms@Whatsapp : 0136200432

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Makluman

Penulisan dari blog Bijak Nutrisi ini adalah bersifat umum dan hanyalah karangan penulis berdasarkan pembacaan, pengalaman dan perbualan harian. Perkongsian di sini tidak diperhalusi dan dimurnikan oleh mana-mana pegawai perubatan berdaftar. Anda hendaklah merujuk kepada pegawai perubatan yang sah dan tidak menggunakan isi kandungan penulisan ini secara membuta tuli.

Isi kandungan ini juga tidak ditujukan kepada mana-mana individu melainkan dinyatakan secara terang-terangan.

Mana-mana pembaca yang berhajat untuk menyalin dan mengerluarkan semula isi kandungan dari penulisan blog Bijak Nutrisi ini dan anda rasa ia bermanfaat untuk dikongsikan, anda dialu-alukan berbuat demikian, dengan syarat kredit atau link back ke alamat blog Bijak Nutrisi ini.

Terima kasih kepada anda yang singgah ke blog ini sama ada sengaja atau tidak sengaja. Semoga mendapat manfaat.

Google+ Followers

Tweet Tweet

Pinterest Gallery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram Shots

Back
to top