Saturday, May 17, 2014

Mengajar Peribahasa Kepada Anak

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Alhamdulillah.
Rencana untuk ke Janda Baik sedang berjalan lancar. Catatan di tulis dalam kereta, menuju ke Janda Baik. 

Dalam kereta, saya menegur anak lelaki saya berumur 3 tahun yang buat sesuatu. 
Katanya,
"Mama ni dengar je Amir buat"
"Mama bukan dengar, Mama nampak. Mata Mama ni tajam tau, macam helang".
" Ye ke Mama. Amir nak rasa" sambil meraba mata, bulu kening dan bulu mata. 

" Tak tajam pun, Mama?"

Aduhai anak. Tergelak saya dan suami. 

Mungkin terlalu awal untuk kenalkan peribahasa dan simpulan bahasa untuk anak 3 tahun?.
Tapi, lagi cepat ajar lagi cepat dia mencerap kan?. 

Ibu bapa, guru no.1 anak-anak. 

Selamat hari guru semua!

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts