Search This Blog

Berlalu sudah trimester pertama

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Segala puji bagi Allah.

Trimester pertama sudah berlalu. Bagi saya suami isteri, trimester pertama kehamilan adalah waktu kritikal. Sentiasa berjaga-jaga dengan kehamilan. Pengalaman lepas mengajar kita kan?. Namanya sekolah kehidupan. Dua kali keguguran berturutan waktu trimester pertama, itulah puncanya. Namun, Allah lebih berkuasa, kita hanya merancang. Usaha dan tawakal seiring.

Kali ini, awal kehamilan masih seperti dulu. Dimulai dengan mabuk dan alahan. Uniknya, kali ini, waktu berpuasa sambil muntah-muntah. Niat dihati nak puasa penuh, tapi terbabas juga 2 hari dek tak boleh nak tahan. Bak orang kata " tak leh nak gi dah". Syukur 2 hari saja kan. Tamat puasa saya terus timbang. Turun 4 kilo untuk sebulan puasa. 

Wah, kalau bukan kerana mengandung, memang saya loncat bintang. Tapi sebab mengandung, risau jugalah. Hikmahnya, masuk raya, saya sudah mula berselera. Masuk minggu ketiga bulan Syawal, berat sudah mula naik sekilo. Mula gelabah pula kot kot terlebih pula berat badan.  

Berapa target untuk berat badan ibu hamil?. Untuk awal kehamilan ini, sekitar setengah kilo seminggu sahaja. Atau 2 kg sebulan. Namun, untuk saya yang BMI cukup-cukup ni, jumlah pertambahan berat sepanjang mengandung mestilah anggaran 7kg sahaja. Ingat selalu dalam minda ku ini.

Anda hamil?. Jomlah kongsi pengalaman kehamilan anda dan berat bersama saya. Jika mahu kongsi pemakanan seharian anda juga saya suka membacanya.


Hubungi penulis :

 Email : nurzahwanimohdnor@gmail.com
 FB : https://www.facebook.com/zahwanimn
 Sms@Whatsapp : 0136200432



Salam nutrisi rohani dan jasmani,


Ingin belajar buat blog atau tempahan blog?


Panduan untuk mula bisnes dan 
e-book yang lain.
www.books-etcetera.blogspot.com

Dapatkan makanan sunnah, telekung dan pes nasi arab kegemaran ramai
www.az-zahwansouq.blogspot.com



CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Makluman

Penulisan dari blog Bijak Nutrisi ini adalah bersifat umum dan hanyalah karangan penulis berdasarkan pembacaan, pengalaman dan perbualan harian. Perkongsian di sini tidak diperhalusi dan dimurnikan oleh mana-mana pegawai perubatan berdaftar. Anda hendaklah merujuk kepada pegawai perubatan yang sah dan tidak menggunakan isi kandungan penulisan ini secara membuta tuli.

Isi kandungan ini juga tidak ditujukan kepada mana-mana individu melainkan dinyatakan secara terang-terangan.

Mana-mana pembaca yang berhajat untuk menyalin dan mengerluarkan semula isi kandungan dari penulisan blog Bijak Nutrisi ini dan anda rasa ia bermanfaat untuk dikongsikan, anda dialu-alukan berbuat demikian, dengan syarat kredit atau link back ke alamat blog Bijak Nutrisi ini.

Terima kasih kepada anda yang singgah ke blog ini sama ada sengaja atau tidak sengaja. Semoga mendapat manfaat.

Google+ Followers

Tweet Tweet

Pinterest Gallery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram Shots

Back
to top