Sunday, October 5, 2014

Selamat Hari Raya Korban

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Allahuakbar, allahuakbar, allahuakbar.
Alhamdulillah, berkesempatan berhari raya di kampung. Berpagi-pagi dengan solat aidiladha di masjid bersama anak-anak. Anak dara bersama saya, yang bujang bersama abah.

Awalnya kecoh dengan baju masing-masing. Yang ada sampin, kecoh pula dengan sampin. Yang anak dara bertanya pula kenapa saya tak pakai baju sedondon. Manakan pula, baju sedondon hari raya aidilfitrsi sudah tak muat perut!. 

Solat kali ini alhamdulillah di tingkat atas dapat lihat imam. Anak saya tak pernah lihat khatib baca khutbah di mimbar. Terpegun anak saya. Pelik bagaimana khatib boleh naik ke mimbar kerana tangga tersorok. Tanya pula kenapa kena pegang kayu. Apa pula dibuat khatib di atas sana. Saya terangkan serba sedikit dan diakhiri dengan pesanan, sewaktu bacaan khutbah kena senyap dan dengar. Allahuakbar. Kadang kala benar, ilmu yang lebih bermakna bila ada depan mata dan belajar in situ. Kadangkala sudah di baca dari buku, dah ada depan mata boleh cerita dan buat kesinambungan.

Tambahkan lagi cerita berkenaan sejarah Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail. Semoga hidayah dan semangat pengorbanan ini dapat meresap dan dijadikan panduan hidup.

Bagaimana hari raya korban anda? Mahu cerita? Bolehlah layangkan komen di bawah.   

Hubungi penulis :

 Email : nurzahwanimohdnor@gmail.com
 FB : https://www.facebook.com/zahwanimn
 Sms@Whatsapp : 0136200432



Salam nutrisi rohani dan jasmani,


Ingin belajar buat blog?




Panduan untuk mula bisnes dan 
e-book yang lain.
www.books-etcetera.blogspot.com


Dapatkan makanan sunnah, telekung dan pes nasi arab kegemaran ramai
www.az-zahwansouq.blogspot.com


SweetMuslimah.com

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts