Monday, December 16, 2013

Penyimpanan Makanan

Teks: Nurzahwani Mohd Nor.

Bila baca saja tajuk "Penyimpanan Makanan", apa yang anda fikirkan?.

Bagi saya, bila sebut tentang penyimpanan makanan, saya akan terbayang gambar peti sejuk. Zaman sekarang, sudah banyak yang canggih. Sehingga ada yang katanya membawa fungsi matahari ke dalam peti sejuk untuk buah dan sayuran anda.  Anda tahu kenapa mereka spesifikkan kepada sayur dan buah?. Menurut pembacaan saya, ia kerana buah dan sayuran sedikit 'tricky' kerana ia hidup berbanding bahan mentah seperti ayam, daging dan ikan.

Menyimpan makanan dengan betul penting untuk elak nutrisinya rosak, dan makanan busuk, rosak dan basi tidak dapat dimakan. Lebih buruk lagi adalah kesan kepada kesihatan badan. Pengalaman saya keracunan makanan, muntah berturut-turut, di angkat naik stretcher dan wi-wu-wi-wu naik ambulan ke hospital. Walau pun jarak hanya lima minit, sempat juga muntah sekali lalu dalam ambulan. Pulang ke rumah pula berkaki ayam sebab pergi tidak berkasut. Sungguh pengalaman keracunan makanan yang paling saya akan ingat berbanding peristiwa keracunan makanan lain seumur hidup.
Umum mengetahui salah satu cara untuk mengawet makanan adalah dengan cara menyimpan sejuk beku atau 'freezing'. Perkara paling mudah dilakukan. Beli saja bahan mentah lauk seminggu, siap-siap siang, simpan dibahagian beku. Dahulu yang saya tahu,, peti beku di bahagian atas. Sekarang ada juga peti beku di bahagian bawah. Macam saya punya. Masa awal-awal beli saya tidak suka sebab pelik. Lama-lama, tiada masalahnya pun. Sama saja. Kata tauke kedai, "kalau letak bawah lagi bagus. Lagi sejuk". Wallahualam. Emak saya punya lagi beku agaknya. Tunggu lama baru boleh cair.


Ok, baik. Kembali semula. Tujuan penyimpanan makanan di dalam peti sejuk untuk merencat aktiviti mikroorganisma. Walau pun terencat, ia tidak bermakna mikroorganisma itu mati. Jika kita keluarkan bahan mentah dari peti, dan dicairkan ia sedia untuk beraktiviti semula. Fungsi penyejukan tidak sama seperti fungsi pemanasan makanan atau memasak yang berpotensi membunuh mikroorganisma.

Setakat mana makanan boleh disimpan dalam peti sejuk?. Ya, kadang kala kita simpan sehingga kita lupa terus kewujudan makanan tersebut. Kadang-kadang beli telur, simpan di peti hingga berbulan-bulan tidak terguna. Saya kongsikan jadual yang saya jumpa melalui pembacaan. Sekadar untuk panduan umum sahaja ya.

Panduan umum jangka hayat penyimpanan makanan di dalam peti sejuk dan peti sejuk beku.


Makanan
Refrigerator (40 Degrees F)
Sejuk beku (0 Degrees F)
Telur segar, dalam cengkerang
3 minggu
Tidak boleh dibekukan
Telur mentah (kuning dan putih)
2–4 hari
1 tahun
Telur rebus
1 minggu
Tidak membeku dengan elok
Cecair telur terpasteur, bahan pengganti mengandungi telur, dibuka
3 hari
Tidak membeku
Cecair telur terpasteur, bahan pengganti mengandungi telur, belum dibuka
10 hari
1 tahun
Mayonnaise yang telah dibuka
2 bulan
Tidak boleh dibekukan
Kaserol beku
Tidak sesuai
3–4 bulan
Makanan siap dimakan
1-2 hari
Tidak boleh dibekukan
Sayur atau sup daging atau stew
3-4 hari
2-3 bulan
Burger dan stew daging
3-4 hari
3-4 bulan
Daging telah dimasak
3–4 hari
2–3 bulan
Gravy and broth
1–2 hari
2–3 bulan
Bahagian ayam
1–2 hari
2–3 bulan
Ayam goreng
3–4 hari
4 bulan
Ayam dimasak
3–4 hari
4–6 bulan
Nuget ayam
1–2 hari
1–3 bulan

Itu sebagai panduan. Tapi yang penting, bila anda tengok rupanya tidak semegah atau nampak tidak sesuai untuk dimakan, tambah lagi sudah berkulat. Apa lagi, buangkan sahaja. Konsepnya halallan toiyiban. Kalau sakit perut, tidaklah toiyyib lagi.

Bagi buah dan sayuran pula, seperti saya katakan sebelum ini, ia adalah produk yang hidup. Anda pernah ke sembelih kacang panjang?. Ok lawak saja. Buah dan sayur akan terus terdegradasi. Cara penyimpanan sebenar adalah sekitar 0.5-1 darjah celcius daripada 'freezing point'. Tapi kita bukanlah pengeksport sayur. Sekadar untuk simpanan di rumah, janganlah simpan sayur dan buah sampai lebam. Bila membeli, sentiasa beringat. Saya ada kongsikan tips untuk jimat bahan mentah di dapur. Boleh rujuk semula.

Macam mana dengan pisang?. Anda pernah simpan pisang dalam peti sejuk?. Letak semalaman pun, bila keluar, jadi lebam. Terdapat beberapa buah dan sayuran yang perlu disimpan pada bukan suhu peti sejuk. Kerana berlaku tindakbalas dipanggil 'chilling injury' yang menyebabkan kerosakan tisu buah atau sayuran, contohnya pisang, timun, dan kentang.

Itu serba sedikit tentang penyimpanan bahan makanan. Yang penting, nilai makanan dengan deria yang telah dikurniakan. Gunakan ia sebaiknya. Kalau-kalau anda lupa, boleh juga dengar-dengar panduan minum susu kotak yang dibekalkan oleh Kementerian Pendidikan. Ada disiarkan di televisyen. Panduannya menggunakan deria. Seronok juga mendengarnya, sampai anak saya sudah naik hafal.

Sampai di sini sahaja. Salam nutrisi rohani dan jasmani.

Nurzahwani Mohd Nor.

Sertai kelas yang dihadiri oleh warga besar Akademi Bekerja Di Rumah, sesuai untuk suri rumah sepenuh masa atau pun bercita-cita menjadi suri rumah sepenuh masa.

Beli buku yang anda suka:

Anda ada bisnes?. Iklankan produk/perkhidmatan anda di soho directory:

Perlukan supplemen untuk kekalkan kesihatan dan kejelitaan anda?. Jom bersama D’Hati Nutri

Hubungi Wani Mohd Nor
1)SMS/WhatsApp: 0136200432 atau
2)https://www.facebook.com/zahwanimn
3)E-Mel: nurzahwanimohdnor@gmail.com


Sumber:

ASHRAE, Handbook of Refrigeration. SI version.
Atlanta, GA: American Society of Heating, Refrigerating,
and Air-Conditioning Engineers, Inc., 1994

Fellows, PJ. Food Processing Technology - Principles and Practice. 2nd Edition. Woodhead, London, 2000.

http://www.eufic.org/article/en/artid/freezing-foods-quality-safety/

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts