Search This Blog

Ion dan kesihatan

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Buka jendela, ada sirna matahari menjenguk masuk. Wah, ayat bunga-bunga pula. Mesej sebenarnya, anda pernah lihat pada pancaran sinar matahari itu terdapat puing-puing habuk. Habuk-habuk itu mempunyai cas positif. Bila ia cas positif, adakah ia elok untuk kita?. 

Nama pun habuk. Sudah tentu tak elok bukan?. Ok. Habuk, spora, debunga, serbuk, asap adalah unsur bercas positif. Terlalu banyak unsur positif tidak bagus untuk kesihatan tubuh. Pernahkah anda dengar tentang ionizer?. Ia alat yang selalu disarankan untuk penghidap asma. 

Ionizer mengeluarkan cas-cas negatif yang akan bergabung dengan unsur-unsur positif.  Ia memang hukum alam. Ion negatif, mesti bergabung mencari ion positif. Magnet kutub selatan akan mencari magnet kutub utara. Lelaki dengan perempuan.

Dan Kami(Allah) jadikan kamu berpasang-pasangan. (An-Naba, ayat 8).

Ion positif yang tidak seimbang menyebabkan perasaan tidak sihat. Kajian mengatakan ia menyebabkan ketidakseimbangan kimia badan, gangguan kepada pembekuan darah atau dikenali sebagai blood dyscresia. Siapa sangka, salah satu penyebab penyakit jantung, arteri tersumbat, stroke, kegagalan ginjal juga dikatakan berpunca dari keracunan ion positif yang banyak terserap dalam badan. 

Ionizer bertindakbalas dengan ion positif, membentuk keseimbangan. Dalam kes habuk tadi, ion negatif menyebabkan pemberatan molekul atau kata mudahnya bergumpal dan jatuh disebabkan graviti. Seterusnya sama ada di tapis oleh penapis atau disapu. 

Habuk-habuk yang nampak bergelimpangan di rumah itu, yang seimbanglah ya. Kalau di rumah saya, dua kali sapu pun masih banyak lagi. Kesan pembinaan rumah di sekeliling. 

Di mana paling banyak punca ion positif?. Antaranya adalah tv, handphone, cahaya lampu dan seumpamanya. Aurora yang berlaku di kutub utara dan selatan juga menyebarkan ion positif yang banyak. Pada waktu ini, kadar stress orang-orang di kutub meningkat. Ini adalah penceritaan rakan saya hasil tontonan di National Geographic.

Bagaimana pula dengan ion negatif?. Punca ion negatif selalunya di tempat yang mendamaikan. Contohnya gunung, laut, tasik, sungai, gua dan yang paling menarik adalah di dalam piramid. Ia adalah kesan daripada lepasan magnet dari batu-bati granit yang menyokong piramid itu sendiri. Subhanallah. Segalanya elok menurut aturan Allah untuk memberi peringatan kepada kita. 

Penyelidik-penyelidik mumia dan piramid mengatakan mereka berasa segar dan badan terasa sihat apabila melakukan penyelidikan di situ. Sampah sarap makanan yang ditinggalkan pengunjung piramid juga tidak membusuk malah mengering dengan elok walhal ia tempat yang tertutup. Semuanya kesan ion tadi. Mungkin juga itu sebabnya ada yang mensyorkan penggunaan lampu garam batu. Saya belum ketemu lagi cerita berkenaannya.

Bagaimana dengan nutrisi dari makanan?. Nutrisi yang kita makan, terutamanya mineral mempunyai unsur positif. Namun, semasa ia dimakan, sudah tentu ia dalam bentuk yang stabil. Semasa proses pencernaan ia dipecahkan kepada Na+, K+, Ca2+ dan sebagainya. 

Natrium contohnya membantu keseimbangan air, asid dan alkali dalam sel badan. Ia juga merupakan bahan penyusun cecair pankreas, hempedu, dan juga peluh. Natrium penting untuk pengecutan otot dan fungsi saraf, dan memainkan peranan dalam proses penyerapan karbohidrat.

Banyak lagi kisah-kisah ion yang dikaji termasuklah pengubatan penyakit. Dengan sedikit pengetahuan yang saya peroleh dan kongsikan, semoga ia dapat memberi manfaat. Ion negatif dicari untuk manfaat kesihatan minda dan tubuh agar sentiasa kekal positif. 

Sebagai ibu dan suri di rumah, perkara seperti ini penting juga. Kekal minda dan emosi yang positif. Ia bukan sentiasa mudah, tapi bila tahu cara, mana tahu berkesan kan?.

Salam nutrisi rohani dan jasmani.



Hubungi penulis
nurzahwanimohdnor@gmail.com
0136200432

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Makluman

Penulisan dari blog Bijak Nutrisi ini adalah bersifat umum dan hanyalah karangan penulis berdasarkan pembacaan, pengalaman dan perbualan harian. Perkongsian di sini tidak diperhalusi dan dimurnikan oleh mana-mana pegawai perubatan berdaftar. Anda hendaklah merujuk kepada pegawai perubatan yang sah dan tidak menggunakan isi kandungan penulisan ini secara membuta tuli.

Isi kandungan ini juga tidak ditujukan kepada mana-mana individu melainkan dinyatakan secara terang-terangan.

Mana-mana pembaca yang berhajat untuk menyalin dan mengerluarkan semula isi kandungan dari penulisan blog Bijak Nutrisi ini dan anda rasa ia bermanfaat untuk dikongsikan, anda dialu-alukan berbuat demikian, dengan syarat kredit atau link back ke alamat blog Bijak Nutrisi ini.

Terima kasih kepada anda yang singgah ke blog ini sama ada sengaja atau tidak sengaja. Semoga mendapat manfaat.

Google+ Followers

Tweet Tweet

Pinterest Gallery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram Shots

Back
to top