Saturday, June 29, 2013

Catatan 11: Kenduri kahwin dan diet

Teks: Nurzahwani Mohd.Nor

Hujung minggu merupakan masa berkenduri kahwin. Bukan seperti dulu-dulu, kenduri kahwin selalunya diadakan musim cuti sekolah. Sekarang, umat semakin ramai, makin ramai yang mahu berkahwin. Agaknya sudah tidak cukup slot masa cuti sekolah. Terpaksa diadakan waktu cuti hujung minggu sahaja. Lagi pun, bukan ada salahnya kan?.  Cara penyediaan makanan untuk ribuan orang pun sudah mudah. Perkhidmatan katering kan ada. Macam-macam juadah boleh dipilih. Nasi minyak, nasi briyani, ayam masak merah, kuah dalca, ayam goreng, acar buah. Wah!. Sedapnya.

Bagi yang sedang memantau berat badan, atau diet, kenduri menjadi perkara menakutkan. Takut-takut tidak dapat mengawal pengambilan makanan. Ngeri!. Lepas makan pula, ada pula yang rasa lesu dan mengantuk melampau. 

Ada kajian mengatakan pengambilan makanan yang mempunyai indeks glisemik tinggi seperti nasi briyani menyebabkan perlepasan 'serotonin'. Menyebabkan rasa selesa dan mengantuk. Sedapnya tidurr.  Tapi afa juga mengatakan rasa mengantuk disebabkan gabungan makanan GI tinggi bersama dengan lemak. Wallahualam. Bagi saya bergantung metabolisme masing-masing. Bila banyak aktiviti lepas makan, manakan rasa mengantuk. Jika dilayan, kantuknya memang mengganas. 

Bagaimana caranya mahu kawal berat badan meraikan kenduri atau rumah terbuka syawal nanti?  Tips saya pergi berteman. Teman yang boleh memberi peringatan. Bukab yang menggalakkan kita makan berlebihan. Bila ambil manisan atau kuih, boleh rasa dan kongsi. Jadi, anda tidaklah terlepas peluang untuk merasa kan?. Amalkan sikap berkongsi semasa makan. 

Jadi, jangan takut pergi kenduri bagi yang berdiet. Pergi berteman dan berkongsi!.

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts