Friday, June 28, 2013

Catatan 10:Bulan Ramadhan Bulan Nyahtoksin Badan

Teks: Nurzahwani Mohd Nor
Foto: Carian google

Angin Ramadhan semakin bersepoi-sepoi. Rakan-rakan samada di talian atau pun di sekeliling mula bercerita dengan wajah berseri-seri. Saya pun tidak pasti adakah sebab pembukaan pasar ramadahan yang makanan melimpah ruah atau pun peluang tambah saham akhirat. Mana-mana pun kedua-duanya memang menggembirakan!. Yang memeranjatkan saya, di Giant sudah bersusun kuih raya untuk dijual. Lucu pula.

Ramadhan sememangya bulan rahmat untuk umat Islam. Penuh berkat. Baik dari rezeki dunia, akhirat dan juga kesihatan. Masa inilah kita mahu nyahtoksin badan!. Sediakah anda?. Jangan makan merapu-rapu masa berbuka. Bukan niat untuk menguruskan badan. Kerana sebetulnya, jika berat berkurang, bukan bermaksud lemak anda terluah keluar, tapi sebenarnya jisim otot dan air sahaja yang berkurang. Lebih buruk lagi kalau tidak jaga makan, kuantiti lemak dalam badan pula bertambah. Jadi, beringatlah, WASATIYAH.


Tips saya:-
Waktu sahur:
Makan untuk tenaga sepanjang hari. Bukan untuk kenyang. Makan sumber nutrisi yang mempunyai indeks glisemik (GI) rendah seperti bijirin, dan kurma. Sesetengah supplemen turut menyediakan produk yang mempunyai GI rendah. Ia membantu untuk anda rasa lebih bertenaga sehingga ke hujung hari. Minum dan minum air kosong sekurang-kurangnya 3 mug=750ml.

Berbuka:
Mulakan dengan kurma untuk mendapat tenaga segera. Solat maghrib dahulu supaya lebih tenang dan selesa. Sambung makan dengan makanan utama atau makanan yang anda suka. Yang penting, BERHENTI SEBELUM KENYANG. Kalau rajin, boleh kira kalori makanan anda. Lagi sekali. Minum dan minum air kosong lagi. 3 mug = 750 ml lagi.

Selepas tarawikh:
Bolehlah makan makanan yang ringan seperti kuih dan buah. Masa ini sesuai untuk makan ubat/supplement dan juga minum, minum dan minum air kosong lagi. 2-3 mug = 500-750 ml lagi.

Jika pantau makanan anda sepanjang puasa, bukan sahaja berat otot, berat air, berat LEMAK yang berkurang, TOKSIN badan juga turut disingkirkan. Anda akan rasa lebih sihat, badan ringan, mudah untuk beribadat.

Salam Ramadhan!.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Berminat untuk menjadi suri rumah berpendapatan menjaga anak dan memasak sendiri untuk keluarga anda?.
Ayuh dapatkan panduan untuk bermula dengan membeli pakej e-book di bawah. Baca santai sambil mendapat manfaat dari perkongsiaan suri rumah lain yang sudah pun berjaya!.
Pakej bermula dari RM 100.
Bagi Pakej Rm 125 ini percuma Buku Menjana RM dari Rumah.
Dapatkannya hari ini.
SMS| Whatsapp|We Chat 0136200432
e-mail: nurzahwanimohdnor@gmail.com




           

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts