Search This Blog

Catatan 8: Jerebu Oh Jerebu

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Jerebu oh jerebu.
Jerebu sedang melanda kawasan selatan negara. Saya sendiri yang berada di Sepang terasa penangannya. Balik ke rumah semalam dari kawasan tanah tinggi, keluar pintu kereta, terkejut dengan bau dan mata yang pedih. Begitu penangannya. Hari ini, mula terasa tekak perit dan sakit. Apa yang boleh membantu? Minum dan minum banyak air. Sebagai ibu, tanggung jawab saya untuk memastikan anak-anak juga minum air yang banyak. Banyak sekali. Sentiasa suakan air. Isi air dalam botol air, sua dan sua. Harapan saya mereka tidak sakit tekak dan demam kerana keadaan terasa bahang, berbau dan dan tidak selesa. Suami berjuang di bilik gerakan pejabat membantu Malaysia dalam krisis jerebu. Saya di rumah membantu ahli keluarga menjaga kesihatan. Harapnya urusan semua dipermudahkan Allah dan mendapat berkat.

Anda juga ingatkan ahli keluarga anda ya. Minum air, jaga kesihatan, kurangkan aktiviti luar. Yang penting, JANGAN BUAT PEMBAKARAN TERBUKA!.Termasuklah menghisap rokok dan melepaskan tambahan asap yang membuatkan nafas bertambah sesak. Bukan sahaja kesihatan penghisap rokok dalam bahaya, orang diseklilingnya juga.  Ingatkan ahli keluarga anda semua ya.

Mari kita berdoa jerebu ini tamat.

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Makluman

Penulisan dari blog Bijak Nutrisi ini adalah bersifat umum dan hanyalah karangan penulis berdasarkan pembacaan, pengalaman dan perbualan harian. Perkongsian di sini tidak diperhalusi dan dimurnikan oleh mana-mana pegawai perubatan berdaftar. Anda hendaklah merujuk kepada pegawai perubatan yang sah dan tidak menggunakan isi kandungan penulisan ini secara membuta tuli.

Isi kandungan ini juga tidak ditujukan kepada mana-mana individu melainkan dinyatakan secara terang-terangan.

Mana-mana pembaca yang berhajat untuk menyalin dan mengerluarkan semula isi kandungan dari penulisan blog Bijak Nutrisi ini dan anda rasa ia bermanfaat untuk dikongsikan, anda dialu-alukan berbuat demikian, dengan syarat kredit atau link back ke alamat blog Bijak Nutrisi ini.

Terima kasih kepada anda yang singgah ke blog ini sama ada sengaja atau tidak sengaja. Semoga mendapat manfaat.

Google+ Followers

Tweet Tweet

Pinterest Gallery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram Shots

Back
to top