Friday, June 21, 2013

Catatan 8: Jerebu Oh Jerebu

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Jerebu oh jerebu.
Jerebu sedang melanda kawasan selatan negara. Saya sendiri yang berada di Sepang terasa penangannya. Balik ke rumah semalam dari kawasan tanah tinggi, keluar pintu kereta, terkejut dengan bau dan mata yang pedih. Begitu penangannya. Hari ini, mula terasa tekak perit dan sakit. Apa yang boleh membantu? Minum dan minum banyak air. Sebagai ibu, tanggung jawab saya untuk memastikan anak-anak juga minum air yang banyak. Banyak sekali. Sentiasa suakan air. Isi air dalam botol air, sua dan sua. Harapan saya mereka tidak sakit tekak dan demam kerana keadaan terasa bahang, berbau dan dan tidak selesa. Suami berjuang di bilik gerakan pejabat membantu Malaysia dalam krisis jerebu. Saya di rumah membantu ahli keluarga menjaga kesihatan. Harapnya urusan semua dipermudahkan Allah dan mendapat berkat.

Anda juga ingatkan ahli keluarga anda ya. Minum air, jaga kesihatan, kurangkan aktiviti luar. Yang penting, JANGAN BUAT PEMBAKARAN TERBUKA!.Termasuklah menghisap rokok dan melepaskan tambahan asap yang membuatkan nafas bertambah sesak. Bukan sahaja kesihatan penghisap rokok dalam bahaya, orang diseklilingnya juga.  Ingatkan ahli keluarga anda semua ya.

Mari kita berdoa jerebu ini tamat.

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts