Search This Blog

POST-MORTEM MAKANAN

Teks: Nurzahwani Mohd Nor
Foto: Google

Baca tajuk macam mahu lari dari topik sebenar blog ini. Apa kaitan mahu post-mortem makanan ya?. Jika mahu lebih bijak nutrisi, kenalah belajar post-mortem hidangan anda. Kita telah pun bercakap panjang tentang jenis-jenis nutrisi yang wujud. Protein, karbohidrat, lemak, vitamin, dan mineral Harapan saya, walaupun anda tidak dapat mengingati intipati keseluruhannya, anda sudah dapat memahami konsep makanan dan nutrisi yang sebenarnya.

Jadi apa tunggu lagi, kita makan dulu!. (“,). Sudah ada lauk dan nasinya?. Mari kita geledah aka post mortem hidangan anda. Apa nutrisinya?. Kita bincangkan beberapa menu ya. Sebagai contoh untuk kefahaman. Kenapa kena buat begini agaknya ya?. Nampak macam remeh. Tapi lama-kelamaan insya Allah terbiasa. Walau pun saya tidak lah buat hari-hari dan selalu, tapi memadai anggaran dan mengetahui nutrisi utama makanan yang akan anda ngap ngap ngap itu.


Apa yang saya bakal kongsikan ini bukanlah panduan lengkap. Ia hanyalah cara mudah untuk membuat anggaran nutrisi hidangan. Kandungan nutrisi dalam makanan yang dinyatakan juga adalah ringkas.

Contoh Menu Satu


Bihun goreng (disediakan di rumah).
Air Teh O.
Bahan-bahan/Resepi.
Kandungan Nutrisi
Bawang putih
Karbohidrat ,gula, serat, lemak, protein, beta karotin , thiamine (vitamin B1), riboflavin (vitamin B2), niacin,  asid panthitenik , Vitamin B6,  folate, vitamin C kalsium, zat besi, magnesium  , kalium , natrium dan zink, mangan dan selenium
Kicap
Lemak, karbohidrat, protein fiber
Bihun
Lemak, protein, fiber, karbohidrat
Ayam
Protein, kalsium, fosfor ,zat besi, vitamin A, C juga E
Garam
Sodium, kalsium, zat besi
Bawang merah
Vitamin C, potassium, serat dan Acid Folic selain itu juga mengandung kalsium, zat besi dan protein,efek antiseptik 
Cili boh
 Vitamin C dan sejumlah kecil karotena (provitamin A). vitamin B, dan vitamin B6, kalium, magnesium, besi
Taugeh
Karbohidrat, protein, kalium, sodium, besi, fosfor, vitamin A, vitamin B1, vitaminB2, vitamin B3, vitamin C.
Teh
 Protein, karbohidrat, lemak, kalsium, fosfor, zat besi, vitamin A, vitamin B1.
Gula
Karbohidrat, kalsium, fosfor

Contoh Menu Dua
Nasi putih
Asam pedas ikan parang
Sambal ikan bilis
Sayur kobis goreng.

Bahan-bahan/Resepi.
Jenis Nutrisi
Nasi
Protein, karbohidra, lemak, kalsium,fosfor, zat besi, vitamin A  vitamin B1 dan vitamin C.
Bawang merah
Vitamin C, potassium, serat dan acid Folic selain itu juga mengandung kalsium, zat besi dan protein,efek antiseptik 
Bawang putih
Karbohidrat ,gula, serat, lemak, protein, beta karotin , thiamine (vitamin B1),riboflavin (vitamin B2) niacin,asid panthitenik (Vitamin B6),  folate , vitamin C kalsium,  zat besi, magnesium  , kalium, natrium dan zink kandungan zat lain ialah seperti mangan dan selenium
Halia
Kaya dengan kandungan kalium,  fosforus, dan kalsium, protein, karbohidrat, gentian, vitamin C dan niasin.
Kunyit
Protein, karbohidrat, lemak, kalsium, fosfor, dan zat besi.  Selain itu di dalam kunyit juga terkandung sedikit vitamin A, vitamin B1 dan vitamin C.
Belacan
Protein, lemak, karbohidrat, mineral, kalsium, Fosfor, zat besi
Cili boh
 Vitamin C dan sejumlah kecil karotena (provitamin A). vitamin B, dan vitamin B6, kalium, magnesium, besi
Asam jawa
Karbohidrat, serat, sedikit kandungan lemak dan protein. Asam Jawa juga merupakan sumber zat besi dan vitamin C, vitamin B seperti thiamin dan niacin serta merupakan sumber yang baik dari magnesium dan potasium.
Ikan parang
Omega-3,Eicosapentaenoic acid/EPA,Docosahexanoic acid/DHA), yodium, selenium, flourida, zat besi, magnesium, zink, taurin, co-enzyme Q10. 
Garam
Sodium, kalsium, zat besi
Sayur kobis
Vitamin A, B, C, dan E. Mineral yang banyak dikandung adalah kalium, kalsium, fosfor, natrium, dan besi
Cili merah
Vitamin C dan sejumlah kecil karotena (provitamin A). vitamin B, dan vitamin B6, kalium, magnesium, besi
Ikan bilis
lemak omega-3, protein, vitamin E & D, mineral kalsium dan selenium, fosfor zat besi, Vit A dan Vit B

Macam mana?. Payah atau tak payah?. Nampak macam susah mahu ingatkan. Ini cuma pengetahuan. Tapi lama-lama anda pasti dapat. Sekurang-kurangnya kenalpasti mana satu makanan yang mengandungi nutrisi utama protein, lemak dan karbohidrat.

Apa tips untuk memudahkan cara mahu kenalpasti nutrisi. Perkara pertama yang penting, masak sendiri di rumah. Anda pasti tahu bahan apa yang anda gunakan. Seterusnya, fokus dan fahami nutrisi. Pengalaman akan mengajar kita. Sebenarnya kita dapat memperolehi  semua nutrisi yang perlukan melalui makanan seharian kita. Masalahnya adalah kadar kecukupannya. Perkara ini akan disentuh akan datang.

Cara post-mortem makanan lebih praktikal untuk mengetahui dari mana kita boleh memperolehi sumber nutrisi yang sesuai untuk kita. Ingat di dalam fikiran kita perlukan protein-karbohidrat-lemak-vitamin dan mineral dalam hidangan yang kita makan setiap hari. Jika hidangan kita tiada nutrisi ini, bermaksud kita kekurangan nutrisi. Kuantiti yang diperlukan?. Akan dibincang di bab akan datang.

-Makan untuk sihat-

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Makluman

Penulisan dari blog Bijak Nutrisi ini adalah bersifat umum dan hanyalah karangan penulis berdasarkan pembacaan, pengalaman dan perbualan harian. Perkongsian di sini tidak diperhalusi dan dimurnikan oleh mana-mana pegawai perubatan berdaftar. Anda hendaklah merujuk kepada pegawai perubatan yang sah dan tidak menggunakan isi kandungan penulisan ini secara membuta tuli.

Isi kandungan ini juga tidak ditujukan kepada mana-mana individu melainkan dinyatakan secara terang-terangan.

Mana-mana pembaca yang berhajat untuk menyalin dan mengerluarkan semula isi kandungan dari penulisan blog Bijak Nutrisi ini dan anda rasa ia bermanfaat untuk dikongsikan, anda dialu-alukan berbuat demikian, dengan syarat kredit atau link back ke alamat blog Bijak Nutrisi ini.

Terima kasih kepada anda yang singgah ke blog ini sama ada sengaja atau tidak sengaja. Semoga mendapat manfaat.

Google+ Followers

Tweet Tweet

Pinterest Gallery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram Shots

Back
to top