Search This Blog

VITAMIN DAN MINERAL

Teks: Nurzahwani Mohd Nor
Foto: Carian google

Vitamin dan mineral juga merupakan elemen penting dalam nutrisi. Vitamin dan sebahagian mineral diperlukan dalam jumlah yang sedikit. Walau bagaimanapun, jumlah yang sedikit ini pun jarang sekali kita dapat penuhi. Badan manusia tidak dapat mengsintesis vitamin dan mineral secara automatik, dan hanya memperolehinya daripada makanan yang dimakan. Persoalannya, bagaimanakah diet seharian kita?. Vitamin dan mineral wujud dalam sayuran dan buah-buahan. Sebelum bercerita tentang kecukupan jumlah vitamin dan mineral, soalan pertama yang kita harus tanya adalah, "Kita makan atau tidak sayur dan buah?". Ada antaranya yang menolak sayuran dan buah-buahan dalam diet. Bagi ibu-ibu, ada yang tahu dan suka sayuran dan buah-buahan, tapi ada yang katanya tidak sempat memasak sayur, stok buah-buahan di rumah sudah habis, malas pula mahu mengupas dan memotong buah. Nah!. Kita makankah sayuran dan buah-buahan untuk dapatkan khasiat vitamin dan mineral?.Fikir-fikirkan.

Vitamin
Vitamin diperlukan untuk imunisasi, kecantikan dan kesegaran badan. Vitamin dikategorikan sebagai mikronutrisi, iaitu nutrisi yang diperlukan dalam kuantiti yang sedikit. Selalu kita dengar ada pelbagai jenis vitamin yang wujud. Mudah saya simpulkan di sini, vitamin ada dua kategori. Vitamin larut lemak dan vitamin larut air. Vitamin larut lemak adalah vitamin A,D,E,dan K, manakala vitamin larut air pula adalah vitamin B dan C. Nama-nama vitamin B yang dicatatkan pada fakta nutrisi kadangkala mengelirukan kita kerana ada label menyebut Vitamin B2, ada yang menyebut riboflavin. Sebenarnya ia adalah vitamin yang sama!.
Di sini saya senaraikan vitamin B dipecahkan kepada lapan kompososi iaitu:-

- Vitamin B1 (tiamin)
- Vitamin B2 (riboflavin)
- Vitamin B6 (piridoksin)
- Asam pantotenat
- Niasin
- Biotin
- Asam folat
- Vitamin B12 (kobalamin).


Mineral

Nutrisi mineral dibahagikan kepada makronutrisi iaitu diperlukan dalam kuantiti yang banyak dan juga mikronutrisi; diperlukan dalam kuantiti yang sedikit. Natrium, klorida, kalium, kalsium, fosfat dan magnesium adalah mineral makronutrisi disebabkan keperluannya dalam kuantiti yang relatifnya banyak berbanding zat besi, seng, tembaga, mangan, molibdenum, selenium, yodium dan fluorida.

Sebagai Ketua Chef di rumah, kewajipan ibu-ibu menyediakan nutrisi lengkap untuk seluruh ahli keluarga. Jika buah-buahan, sayur-sayuran dan bijiran dapat disediakan dan dihidangkan kepada ahli keluarga, Insya Allah nutrisi vitamin dan mineral ini dapat diperolehi. Walau bagaimanapun jika anda rasa pola pemakanan ahli keluarga anda tidak tepat, makanan tambahan yang mengandungi vitamin dan mineral yang diperolehi dari farmasi atau wakil bebas supplemen, boleh juga digunakan.  Yang penting, sebagai penjaga makanan, ketua chef, ketua kantin dan apa-apa gelaran yang sesuai, ibu-ibulah yang mengetahui keperluan ahli keluarga masing-masing.

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Makluman

Penulisan dari blog Bijak Nutrisi ini adalah bersifat umum dan hanyalah karangan penulis berdasarkan pembacaan, pengalaman dan perbualan harian. Perkongsian di sini tidak diperhalusi dan dimurnikan oleh mana-mana pegawai perubatan berdaftar. Anda hendaklah merujuk kepada pegawai perubatan yang sah dan tidak menggunakan isi kandungan penulisan ini secara membuta tuli.

Isi kandungan ini juga tidak ditujukan kepada mana-mana individu melainkan dinyatakan secara terang-terangan.

Mana-mana pembaca yang berhajat untuk menyalin dan mengerluarkan semula isi kandungan dari penulisan blog Bijak Nutrisi ini dan anda rasa ia bermanfaat untuk dikongsikan, anda dialu-alukan berbuat demikian, dengan syarat kredit atau link back ke alamat blog Bijak Nutrisi ini.

Terima kasih kepada anda yang singgah ke blog ini sama ada sengaja atau tidak sengaja. Semoga mendapat manfaat.

Google+ Followers

Tweet Tweet

Pinterest Gallery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram Shots

Back
to top