Search This Blog

Catatan harian 6: Di sebalik tarikh luput minuman kultur

Teks: Nurzahwani Mohd Nor


Saya dan anak-anak memang gemarkan minuman berkultur ini. Ia membantu sistem perkumuhan. Jika ada masalah, inilah yang kami cari. Lagi elok dari enema.
Tahu tak asal usul bakteria yang digunakan untuk minuman kultur adalah daripada najis bayi yang pertama. Ya! Yang hitam tu. Ada istilah nya. Saya tak dapat nak ingatkan istilah itu. Tapi jangan risau. Itu yang Dr Shirota tu pakai. Sekarang bakteria yang ada hanyalah kultur bakteria. Insya allah Yakult halal diminum. Fatwa berkenaannya ada di bincangkan. Boleh cari maklumat ini di Jakim. 
Anda mahu tahu lagi? Ia tentang tarikh luput yang ada pada botol minuman kultur tersebut. Tarikh luput itu menandakan tahap optimum bakteria boleh berfungsi dengan baik. Selepas dari tarikh luput, minuman kultur belum basi dek kekuatan bakteria yang ada. Hebat kan penemuan Dr Shirota. Hebat lagi Allah yang menciptanya. Sebut Subhanallah. 
Jumlah bakteria dalam minuman kultur akan berkurangan selepas tarikh luput itu. Fungsi minuman kultur untuk sistem perkumuhan pun berkurang. Sampai lah bakteria habis, barulah minuman basi. 
Jadi, anda mahu minum dua tiga hari lepas tarikh tutup pun masih boleh. Tepuk dada tanya selera. 

Kajian fungsi minuman kultur terhadap masa ini dilakukan oleh rakan seperjuangan di UTM dulu. Menarikkan kajian beliau. 
Kongsilah dengan saudara anda supaya ilmu ini memberi manfaat. 

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Makluman

Penulisan dari blog Bijak Nutrisi ini adalah bersifat umum dan hanyalah karangan penulis berdasarkan pembacaan, pengalaman dan perbualan harian. Perkongsian di sini tidak diperhalusi dan dimurnikan oleh mana-mana pegawai perubatan berdaftar. Anda hendaklah merujuk kepada pegawai perubatan yang sah dan tidak menggunakan isi kandungan penulisan ini secara membuta tuli.

Isi kandungan ini juga tidak ditujukan kepada mana-mana individu melainkan dinyatakan secara terang-terangan.

Mana-mana pembaca yang berhajat untuk menyalin dan mengerluarkan semula isi kandungan dari penulisan blog Bijak Nutrisi ini dan anda rasa ia bermanfaat untuk dikongsikan, anda dialu-alukan berbuat demikian, dengan syarat kredit atau link back ke alamat blog Bijak Nutrisi ini.

Terima kasih kepada anda yang singgah ke blog ini sama ada sengaja atau tidak sengaja. Semoga mendapat manfaat.

Google+ Followers

Tweet Tweet

Pinterest Gallery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram Shots

Back
to top