Monday, June 10, 2013

Catatan harian 6: Di sebalik tarikh luput minuman kultur

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Saya dan anak-anak memang gemarkan minuman berkultur ini. Ia membantu sistem perkumuhan. Jika ada masalah, inilah yang kami cari. Lagi elok dari enema.
Tahu tak asal usul bakteria yang digunakan untuk minuman kultur adalah daripada najis bayi yang pertama. Ya! Yang hitam tu. Ada istilah nya. Saya tak dapat nak ingatkan istilah itu. Tapi jangan risau. Itu yang Dr Shirota tu pakai. Sekarang bakteria yang ada hanyalah kultur bakteria. Insya allah Yakult halal diminum. Fatwa berkenaannya ada di bincangkan. Boleh cari maklumat ini di Jakim. 
Anda mahu tahu lagi? Ia tentang tarikh luput yang ada pada botol minuman kultur tersebut. Tarikh luput itu menandakan tahap optimum bakteria boleh berfungsi dengan baik. Selepas dari tarikh luput, minuman kultur belum basi dek kekuatan bakteria yang ada. Hebat kan penemuan Dr Shirota. Hebat lagi Allah yang menciptanya. Sebut Subhanallah. 
Jumlah bakteria dalam minuman kultur akan berkurangan selepas tarikh luput itu. Fungsi minuman kultur untuk sistem perkumuhan pun berkurang. Sampai lah bakteria habis, barulah minuman basi. 
Jadi, anda mahu minum dua tiga hari lepas tarikh tutup pun masih boleh. Tepuk dada tanya selera. 

Kajian fungsi minuman kultur terhadap masa ini dilakukan oleh rakan seperjuangan di UTM dulu. Menarikkan kajian beliau. 
Kongsilah dengan saudara anda supaya ilmu ini memberi manfaat. 

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts