Wednesday, June 12, 2013

Kenali Nutrisi Protein

Teks: Nurzahwani Mohd Nor
Foto: Carian goole.

Protein. Yang mana satu???

Ramai yang mengetahui kita perlu makan protein, tapi mahu makan apa sebenarnya?. Betulkah makanan dalam pinggan ini dikategorikan sebagai protein?. Jom ketahui lanjut lagi.

Protein membina, mengekalkan dan membaiki tisu badan anda. Badan kita menggunakan protein untuk menjalankan tugas yang spesifik contohnya hemoglobin mengangkut oksigen, atau protein membentuk organ yang mengepam darah ke seluruh badan!. Ya. Kesemua otot, organ dan juga system imunisasi dibentuk dengan bantuan protein yang dimakan. Ironinya, lebih banyak protein habis digunakan oleh sistem badan daripada jumlah protein yang biasanya diperolehi dari diet individu. Membaiki fungsi badan dan sel sangat penting kerana badan kita sering mengalami ‘kelusuhan’ akibat aktiviti seharian. Jadi, bayangkan betapa pentingnya protein ini. Satu lagi fungsi protein adalah membekalkan glukosa untuk memberikan tenaga ketika kita dalam keadaan kebuluran. Wah!. Menambah lagi kepentingan protein untuk badan kita.

Sebelum tahu jenis makanan bernutrisi protein, mari berkenalan dulu dengan protein ini. Protein merupakan komponen kedua terbanyak dalam badan selepas air. Kadangkala ia dijelaskan sebagai rantaian panjang dengan pelbagai bentuk manik. Setiap butiran manik sebenarnya adalah unit asid amino. Asid amino akan bergabung untuk membentuk jenis-jenis protein yang pelbagai.

Saintis menemui terlalu banyak jenis rantaian amino asid di dalam protein. Walau bagaimanapun, hanya 22 antara rantaian ini yang penting untuk kesihatan manusia. Walau bagaimanapun daripada 22 jenis amino asid ini hanya sembilan [9] yang dikategorikan sebagai asid amino perlu, lapan [8] asid amino yang diperlukan dalam kes-kes tertentu. Asid amino perlu adalah phenylalanine, valine, threonine, tryptophan, isoleucine, methionine, leucine, lysine, andhistidine. Manakala cysteine, tyrosine, dan arginine merupakan contoh asid amino yang menjadi keperluan untuk tumbesaran bayi dan kanak-kanak.

Anda rasa peningkah dengan nama-nama asid amino ini?. Jangan risau, ia hanyalah pengetahuan sahaja. Bukan perlu dihafal untuk ambil peperiksaan. Yang penting, anda memahami apakah maksud asid amino perlu dan juga asid amino tidak perlu.

Asid amino perlu (essential amino acids) adalah asid amino yang tidak dapat disintesis atau dihasilkan oleh badan. Kita hanya memperolehi asid amino ini daripada makanan yang dimakan. Sudah tentu bernutrisi protein. Jika tidak, ia tidak akan wujud di dalam badan, seterusnya fungsi asid amino terhadap system badan akan terencat. Perumpamaannya seperti posmen yang tidak wujud di pejabat pos. Siapa yang akan menghantar pesanan online anda?.



Sebaliknya, jenis asid amino yang kedua iaitu asid amino bermakna asid amino ini dapat dihasilkan oleh badan kita tanpa kita fikirkan pun!.Ya. Anda tidak perlu risaukannya. Syukurlah!.

Mahu tahu apakah contoh-contoh makanan yang mengandungi asid amino lengkap untuk keperluan anda dan keluarga anda?. Teruskan bersama saya menyelongkar isi makanan yang ada ya!.

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts