Sunday, June 9, 2013

Catatan harian 5: SIHAT ITU MAHAL!

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Saya tengah baca buku bertajuk sihat itu mahal. Walau pun saya tak bersetuju dengan tajuk besar karangan penulis seberang ini, saya masih membelinya kerana garapan isi kandungannya. Saya baca sambil lalu dan tertarik cara gabungan ilmu kedoktoran beserta dalil dan hadis. Sebelum ni, jarang saya belek buku penulis seberang. Sub topik dalaman buku juga menarik hati saya untuk membelinya. 
Tapi, saya memang tak setuju tajuk yang diberikan. Pendapat peribadi saya, sihat lebih murah berbanding SAKIT. Makanan berkhasiat boleh dicari dan diusahakan dengan harga serendah sepuluh sen. Boleh dibuat di dapur pula tu. Kalau perlukan supplemen (bukan ubatan) pun sebiji ada yang harganya jatuh 14sen sahaja sebiji. 
Kalau sakit pula? Pergi ke klinik pun jumpa doktor pun perlu dicaj.  Ubatan lagi. Kalau pilihannya di klinik swasta, tambah lagi ongkosnya. 
Jika sakit parah perlu dimasukkan ke hospital lagi lah pening memikirkan keperluannya. (Banyakkan berdoa agar sentiasa dikurniakan rezeki kesihatan yang baik, YaWahhab). 
Selalu kita dengar tabung bantuan kebajikan untuk orang sakit. Tak pernah pulak saya dengan tabung bantuan untuk   kesihatan. Mesti sebab sakit tu ongkosnya lebih besar berbanding sihat kan? 
Anda pula sependapat dengan saya kah?
Mungkin juga maksud penulis kos untuk menjadi sihat selepas sakit itu mahal?
Yang penting jaga saja kesihatan yang dikurniakan pencipta. 
Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara. 


No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts