Search This Blog

Catatan harian 5: SIHAT ITU MAHAL!

Teks: Nurzahwani Mohd Nor


Saya tengah baca buku bertajuk sihat itu mahal. Walau pun saya tak bersetuju dengan tajuk besar karangan penulis seberang ini, saya masih membelinya kerana garapan isi kandungannya. Saya baca sambil lalu dan tertarik cara gabungan ilmu kedoktoran beserta dalil dan hadis. Sebelum ni, jarang saya belek buku penulis seberang. Sub topik dalaman buku juga menarik hati saya untuk membelinya. 
Tapi, saya memang tak setuju tajuk yang diberikan. Pendapat peribadi saya, sihat lebih murah berbanding SAKIT. Makanan berkhasiat boleh dicari dan diusahakan dengan harga serendah sepuluh sen. Boleh dibuat di dapur pula tu. Kalau perlukan supplemen (bukan ubatan) pun sebiji ada yang harganya jatuh 14sen sahaja sebiji. 
Kalau sakit pula? Pergi ke klinik pun jumpa doktor pun perlu dicaj.  Ubatan lagi. Kalau pilihannya di klinik swasta, tambah lagi ongkosnya. 
Jika sakit parah perlu dimasukkan ke hospital lagi lah pening memikirkan keperluannya. (Banyakkan berdoa agar sentiasa dikurniakan rezeki kesihatan yang baik, YaWahhab). 
Selalu kita dengar tabung bantuan kebajikan untuk orang sakit. Tak pernah pulak saya dengan tabung bantuan untuk   kesihatan. Mesti sebab sakit tu ongkosnya lebih besar berbanding sihat kan? 
Anda pula sependapat dengan saya kah?
Mungkin juga maksud penulis kos untuk menjadi sihat selepas sakit itu mahal?
Yang penting jaga saja kesihatan yang dikurniakan pencipta. 
Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara. 


CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Makluman

Penulisan dari blog Bijak Nutrisi ini adalah bersifat umum dan hanyalah karangan penulis berdasarkan pembacaan, pengalaman dan perbualan harian. Perkongsian di sini tidak diperhalusi dan dimurnikan oleh mana-mana pegawai perubatan berdaftar. Anda hendaklah merujuk kepada pegawai perubatan yang sah dan tidak menggunakan isi kandungan penulisan ini secara membuta tuli.

Isi kandungan ini juga tidak ditujukan kepada mana-mana individu melainkan dinyatakan secara terang-terangan.

Mana-mana pembaca yang berhajat untuk menyalin dan mengerluarkan semula isi kandungan dari penulisan blog Bijak Nutrisi ini dan anda rasa ia bermanfaat untuk dikongsikan, anda dialu-alukan berbuat demikian, dengan syarat kredit atau link back ke alamat blog Bijak Nutrisi ini.

Terima kasih kepada anda yang singgah ke blog ini sama ada sengaja atau tidak sengaja. Semoga mendapat manfaat.

Google+ Followers

Tweet Tweet

Pinterest Gallery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram Shots

Back
to top