Saturday, June 8, 2013

Indeks Glisemik dan Karbohidrat. Ada kaitan dengan berat badan juga?

Teks: Nurzahwani Mohd Nor
Foto: Carian google

Apa itu Indeks Glisemik/Glycemic Index (G.I)?

Indeks glisemik adalah indeks atau senarai yang menempatkan kedudukan karbohidrat berdasarkan impaknya (karbohidrat) terhadap paras gula dalam darah. Untuk perumpamaan yang lebih mudah, ia seperti google search. Indeks google search berdasarkan berapa banyak hit pencarian di laman web, indeks glisemik pula berdasarkan berapa cepat karbohidrat mengurai dan member kesan kepada paras. Semakin tinggi indeks glisemik maksudnya semakin pantaslah karbohidrat mengurai dan semaik cepatlah paras gula dalam darah meningkat. Sebaliknya indeks glisemik yang rendah maksudnya karbohidrat mengurai secara perlahan dan membebaskan glukosa ke dalam darah. Pengiraan indeks ini adalah berdasarkan 50g karbohidrat. 


Boleh ingatkah?. Ini ada kaitan dengan penjagaan berat badan dan mengelakkan diabetes juga tau.

Indeks glisemik karbohidrat yang tinggi memerlukan sistem badan merembeskan insulin yang banyak yang dikenali sebagai keadaan insulin spike. Keadaannya seperti episod di bawah:-

Ruby makan sejenis nutrisi berkarbohidrat dengan indeks glisemik tinggi. Episod ini mengambil tempat di dalam system badan.
Pankreas : “Oh karbohidrat dah dipecahkan lah. Wah! Banyaknya glukosa. Rakan-rakan insulin, tolong angkut   glukosa ni ke seluruh badan. Rajin-rajin ya. Cukup tak anggota insulin?”.
Insulin     : “ Tak cukup la pancreas. Boleh sediakan lagi anggota insulin?”
Pankreas : “Beres!. Nah insulin yang banyak.” (Berlaku insulin spike).
Selepas beberapa ketika, insulin berjaya mengangkut kesemua glukosa. Tetapi ada anggota insulin yang tak sempat merasa membuat kerja pun. (Lebihan insulin).
Insulin    : “Aik?. Glukosa dah habislah. Rasa macam sikit pulak glukosa ni. Bos Otak, Glukosa tinggal sikit lah. Tambah la lagi. Kami ada yang tak buat kerja lagi ni.”
Otak     : “ Ok. Kejap lagi kita masukkan glukosa lagi. Hantar isyarat pada perut supaya rasa lapar ya.”
Oleh sebab itu, perut pun rasa lapar, dan Ruby makan lagi dan lagi. 

Moral daripada cerita ini, jangan makan karbohidrat berindeks glisemik tinggi. Pilihlah makanan berindeks glisemik rendah. Mudahnya jangan makan manis-manis. Sebab tu Kementerian Kesihatan sarankan, “satu sudu sudah mencukupi”.

Ibu-ibu, latihlah anak-anak kurangkan manis dalam makanan dan minuman. Ia boleh dilatih dari kecil. Tak percaya, cuba anda kurangkan gula dalam minuman selama 2-3 bulan. Kemudian cuba pula sekali tingkatkan gula dalam minuman. Anda akan rasa kengerian manis gula itu. Cuba tau!.

Oh, mahukan carta indeks glisemik? Nanti saya kongsikan di entri akan datang ya. Teruskan membaca.

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts