Thursday, June 6, 2013

Karbohidrat, Glikogen dan Lemak. Kaitannya untuk hindar obesiti dalam keluarga.

Teks: Nurzahwani Mohd Nor
Gambar: Carian Google.

Glikogen merupakan glukosa berlebihan yang tidak diperlukan oleh sel yang bertukar menjadi polisakarida, unsur yang lebih ‘jimat ruang’ dan disimpan dalam bentuk glikogen (glycogen) di hati dan juga sel otot. Fungsi glikogen adalah menyediakan tenaga untuk kerja otot, menyediakan bahan bakar untuk sistem saraf pusat, membolehkan berlakunya metabolisme lemak, mencegah protein daripada digunakan sebagai tenaga.

Saya pernah mengatakan pengetahuan glikogen penting semasa melakukan senaman untuk memecahkan lemak. Glikogen yang disimpan adalah sumber tenaga yang akan digunakan ketika tubuh memerlukan lebih banyak glukosa daripada yang sedia di aliran darah (misalnya, ketika melakukan latihan sukan).

Secara umumnya, senaman fizikal selama 20 minit terawal hanya menggunakan tenaga daripada glikogen sebagai tenaga. Untuk memecahkan lemak, individu perlu melakukan senaman fizikal lebih daripada 20 minit, dengan syarat tidak makan makanan berkarbohidrat tiga jam sebelum itu. Bila lemak dibakar, maka berat badan akan turun!.

Mahukan penjelasan lebih lagi?

Saya andaikan glikogen adalah duit tunai di dompet anda dan lemak adalah duit dalam bank. Bila individu melakukan aktiviti fizikal, umpamanya dia berbelanja di kedai. Sudah tentu akan menggunakan duit di dompet dahulu bukan?. Bila duit di dompet sudah habis, barulah “cucuk” duit di ATM dan dibelanjakan. Begitulah dengan glikogen dan lemak tadi.


Bagaimana mahu membakar lebih lemak?. Panjangkan saja waktu aktiviti fizikal atau jangan makan unsure karbohidrat bagi mengurangkan glikogen dalam hati dan otot. Mudah dan menarikkan?. Tinggal dipraktikkan sahaja. Jadi ibu-ibu, ketahui perkara ini untuk dijadikan panduan dan amalan keluarga sihat anda.

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts