Search This Blog

Karbohidrat Polisakarida dan Olligosakarida

Teks : Nurzahwani Mohd Nor
Gambar: Carian google


Saya ingin menyambung lagi berkenaan karbohidrat dan pecahannya. Saya telah pun terangkan berkenaan monosakarida iaitu contohnya adalah glukosa. Contoh sumber glukosa adalah gula buah. Contoh disakarida pula adalah gula
tebu iaitu fruktosa dan gula susu iaitu laktosa.

Perlu difahamkan monosakarida merupakan satu unit gula ringkas manakala disakarida adalah gabungan dua unit gula ringkas. Makin banyak gabungan gula ringkas ini, ia semakin kompleks dan sukar dipecahkan atau diuraikan. Perumpamaannya seperti sebatang lidi, jika ia sebatang mudah lah dipatahkan. Bagaimana jika ia serumpun?.

Berbalik kepada pecahan karbohidrat yang lebih kompleks iaitu polisakarida. Polisakarida adalah karbohidrat yang berkanji. Contoh makanan yang mengandungi nutrient polisakarida adalah pisang, jagung, beras, spaghetti, keledek goreng dan seumpamanya.

Olligosakarida lebih dikenali untuk fungsi perkumuhan. Ia selalunya adalah gabungan dua hingga 10 monosakarida. Sumber olligosakarida selalunya berada dalam sayuran dan buah-buahan, terdapat juga dalam bawang dan asparagus. Sebab itulah kita digalakkan makan sayuran dan buah-buahan jika ada masalah sembelit. Kerana fungsi olligosakarida!.

Lobak juga sumber olligosakarida yang bagus. Tetapi pastikan ia dimasak selama satu jam!. Ingat. Satu jam ya. Jangan kurang. Jika anda masak sayuran yang mempunyai lobak, masukkan dahulu lobaknya dan pastikan ia dimasak selama satu jam. Atau jika masak sup, masukkan jua lobak bersama kentang dahulu supaya proses memasak itu dapat memecahkan struktur kimia di dalam lobak kepada rantai yang lebih pendek yang diperlukan untuk biovailabiliti. Ingat TIPS ini ya. Tetapi, harus juga diingat, anda sudah tentu kehilangan vitamin A di dalamnya. Sedih pula. Pilihlah ikut keperluan ya ibu-ibu. Untuk keluarga anda!.



CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Makluman

Penulisan dari blog Bijak Nutrisi ini adalah bersifat umum dan hanyalah karangan penulis berdasarkan pembacaan, pengalaman dan perbualan harian. Perkongsian di sini tidak diperhalusi dan dimurnikan oleh mana-mana pegawai perubatan berdaftar. Anda hendaklah merujuk kepada pegawai perubatan yang sah dan tidak menggunakan isi kandungan penulisan ini secara membuta tuli.

Isi kandungan ini juga tidak ditujukan kepada mana-mana individu melainkan dinyatakan secara terang-terangan.

Mana-mana pembaca yang berhajat untuk menyalin dan mengerluarkan semula isi kandungan dari penulisan blog Bijak Nutrisi ini dan anda rasa ia bermanfaat untuk dikongsikan, anda dialu-alukan berbuat demikian, dengan syarat kredit atau link back ke alamat blog Bijak Nutrisi ini.

Terima kasih kepada anda yang singgah ke blog ini sama ada sengaja atau tidak sengaja. Semoga mendapat manfaat.

Google+ Followers

Tweet Tweet

Pinterest Gallery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram Shots

Back
to top