Tuesday, June 4, 2013

Kenali karbohidrat pembekal tenaga untuk anda

Teks: Nurzahwani Mohd Nor.
Gambar: Pencarian google.

Karbohidrat adalah salah satu sumber nutrisi utama bagi kebanyakan rakyat Malaysia. Satu perkataan mudah yang dapat menjelaskan karbohidrat adalah TENAGA. 



Bagi menjelaskan karbohidrat dengan lebih mendalam, anda harus bersedia membaca setiap patah perkataan-satu-persatu. Supaya lebih faham dan ingat.

Karbohidrat adalah unsur organik yang terdiri daripada atom karbon-hidrogen-oksigen. Dalam kajian biokimia karbohidrat secara spesifiknya adalah sakarida (saccharides).Sa-ka-ri-da. Jangan pula takutkan bunyinya. Ya. Memang bunyinya ala-ala labah-labah. Tapi ia tak ada kaitan langsung!. Ok. Sakarida terbahagi kepada empat kumpulan utama iaitu monosakarida, disakarida, oligosakarida dan polisakarida. Saya percaya dalam banyak-banyak sakarida yang ada, oligosakarida macam biasa didengari, tapi di mana ya??. Macam ada lagu-lagu iklan di televisyen kan?. Anda ingat atau tidak?.

Saya akan jawab di penghujung bab nanti.

Lazimnya, sakarida yang mempunyai molekul yang lebih kecil dikenali sebagai GULA *. 
“Ooohh..itu ke?”
Ya saya dengar fikiran anda. Mudah saja bukan. Ia adalah gula. Bukan labah-labah.

Contoh sakarida ringkas adalah gula buah merupakan monosakarida glukosa, yang selalu ditemui dalam tumbuh-tumbuhan. Gula tebu pula merupakan disakarida fruktosa, manakala unsur gula susu adalah adalah disakarida laktosa.

Ada apa dengan glukosa.


Sistem badan kita akan menguraikan karbohidrat kepada unsur yang lebih ringkas, (contohnya kanji/nasi) kepada monosakarida dan disakarida dan kebanyakkannya adalah glukosa. Glukosa merupakan satu kejadian yang hebat kerana ia adalah bahan api untuk badan kita (dan glukosa tak pernah merungut dinaikkan harga untuk diproses dalam badan!). Kehadiran glukosa yang tinggi di dalam badan akan menyebabkan organ pancreas merembeskan hormone insulin. Macam pernah dengar juga kan?. Insulinlah yang membantu mengangkut gula daripada dalam darah kepada sel untuk digunakan sebagai sumber tenaga dan menjalankan fungsi tubuh. Wah!. Hebat ciptaan Allah kan. Sebut SUBHANALLAH, ALHAMDULILLAH.

Glukosa berlebihan yang tidak diperlukan oleh sel akan bertukar menjadi polisakarida, unsur yang lebih ‘jimat ruang’ dan disimpan dalam bentuk glikogen (glycogen) yang berada di hati dan juga sel otot **. Jika anda mahu kurus, ingat perkataan glikogen ini supaya faham konsep bersenam untuk menguruskan badan ya.

Cukup dulu berkenaan glukosa dan saya akan sambung lagi berkenaan karbohidrat dalam entri seterusnya.

Oh ya. Masih berfikir berkenaan olligosakarida tadi. Ia adalah produk minuman. Olligo-Coco.:)

Rehatkan minda anda sebentar dan sambung lagi pembacaan anda jika mahu tahu perkara menarik berkenaan unsur nutrisi karbohidrat. Penting untuk menjaga berat badan ideal anda dan keluarga anda tau.


Rujukan:
*Flitsch, Sabine L.; Ulijn, Rein V (2003). "Sugars tied to the spot". Nature 421 (6920): 219–20.doi:10.1038/421219aPMID 12529622.
** http://kidshealth.org

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts