Search This Blog

Lemak dan Anda.

Teks; Nurzahwani Mohd Nor
Foto: Carian google.

Apabila baca saja perkataan lemak, ramai yang tersentap. Terutamanya wanita yang berbenjol-benjol di bahagian perut, selepas mengandung dan bersalin. Jadi, bila nak kurus saja, dalam fikiran mesti “katakan tidak pada lemak!”. Ada apa dengan lemak?. Ada lemak yang hodoh dan kita sama sekali kita tak perlukan. Tetapi ada juga lemak yang kita perlu, bahkan untuk menjadi kurus juga. Kenali dan fahami lemak. Ia memberi faedah kepada anda.



Lemak dan minyak. Ia sama tapi tak serupa. Bagaimana mahu membezakannya?. Mudah sahaja. Dalam bahasa yang mudah, lemak dalam bentuk pejal, seperti mentega dan minyak sapi. Minyak pula dalam bentuk cair seperti minyak masak di dapur anda. Yang pasti bukan minyak yang di stesen petrol ya. Itu adalah petroleum. Sudah faham kan?. Mudah saja.

Walau bagaimanapun secara spesifiknya ia berkaitan dengan kandungan kimia yang ada dalam lemak dan minyak itu sendiri. Pernah dengar tentang lemak tepu, lemak tak tepu dan trans lemak? Haa.. itu lah yang membezakan keadaan kepejalan dan kecairan lemak dan minyak ini. Bukan tidak tahu, tapi belum faham. Mahu faham lebih lagi. Mari fokuskan minda anda.

Minyak dan lemak terbentuk daripada sebatian trigliserida. Ia biasanya larut dalam sebatian organik dan tidak larut air. Normal kan bila kita melihat minyak dan air tidak bercampur. Tapi ada keadaan ia boleh bercampur tau. Tapi ia bukanlah focus di sini. Fungsi utama minyak dan lemak adalah menjadi sumber kalori, menyediakan asid lemak perlu untuk badan, membawa vitamin dan unsur larut lemak (Vitamin ADEK) serta menjadi agen pembawa perasa, dan tekstur makanan. Banyak kepentingan lemak dan minyak ini. Sebab itulah Malaysia gemarkannya!.

Apakah yang dikatakan dengan lemak tepu, lemak tidak tepu dan trans-lemak serta kaitannya dengan kesihatan?.

Dalam bahasa yang mudah, lemak tepu tidak mempunyai ikatan ganda dua dalam struktur kimianya. Lemak tidak tepu pula adalah lemak yang mana pada struktur gliseridanya wujud ikatan ganda dua. Manakala trans-lemak menunjukkan kedudukan kumpulan berfungsi asid lemak ini berada dalam kedudukan bertentangan pada ikatan ganda dua. Bermaksud, tiada ikatan ganda dua, tiadalah trans-lemak.

Oh. Sangat mengelirukan? Jangan risau.
Saya simpulkan saja:-

Jangan makan: Trans-lemak (trans-fat), selalunya ada dalam fast food. Sebab utama meninggikan kolesterol jahat LDL dan merendahkan kolesterol baik = risiko PENYAKIT JANTUNG!.


Makan dalam kuantiti yang sedikit dan terkawal: Lemak Tepu (saturated fat). Banyak sumber contohnya minyak kelapa, daging-maging. Terlalu banyak lemak tepu di dalam diet anda akan menyumbatkan arteri. Hati-hati!.

Elok untuk dimakan: Lemak tak tepu (unsaturated fat). Contoh sumber, minyak zaitun, dalam minyak sawit pun ada, ikan. Lemak yang diperlukan oleh tubuh dan tidak terhasil dengan sendiri (essential fatty acid) juga dari kalangan lemak tepu ini. Senang ingat, yang ada tulis omega-3 dan omega-6 itulah.

Ada satu isu lama yang sering ditimbulkan iaitu berkenaan pemilihan antara marjerin dan mentega. Daripada artikel ini, jelas menunjukkan mentega lebih baik berbanding marjerin. Antara isu yang diketengahkan adalah berkenaan trans-fat dan struktur yang menyamai plastik.

Sejauh mana kebenarannya?.Terus baca lagi ya.

Berkenaa trans-fat, memang ada betulnya. Tapi tidak berkait dengan marjerin minyak sawit. Ini kerana marjerin minyak sawit mempunyai kehebatannya sendiri disebabkan kandungan kimianya yang mengandungi lemak tepu dan tidak tepu (saya terangkan di atas). Atas sebab kandungan kimianya yang bagus, menyebabkan sifat fizikalnya mudah dibentuk untuk menjadi keras=marjerin, dan bukan cair=minyak. Bagi minyak yang lebih banyak lemak tidak tepu, ia bersifat lembut dan susah untuk keras=marjerin. Lebih kepada lembut=minyak. Jadi proses hidrogenasi dijalankan untuk wujudkan lemak tepu. Semasa proses inilah terjadinya molekul trans-lemak yang jahat itu. Kesimpulannya, bukan semua marjerin adalah tidak bagus disebabkan kandungan lemak trans.

Berkenaan struktur molekul seperti plastic pula, sebetulnya semua bahan mempunyai struktur molekul panjang dan pendek dan mengandungi unsur karbon, dan hidrogen. Yang membezakannya adalah sifat kimia dan fizikal. Jadi, saya tidak faham mengapa marjerin sahaja dikaitkan dengan molekul plastic bukan pula mentega.

Diharap pembaca dapat memahami serba sedikit konsep yang saya cuba sampaikan. Kaji dan faham perkara asas sebelum mempercayai sebarang konspirasi ya.

Ada juga yang pernah bertanyakan pada saya tentang minyak apakah yang bagus untuk digunakan di rumah?. Bagi saya, minyak zaitun mempunyai sifat kimia yang hebat. Ia juga disebut-sebut di dalam al-quran dan tidak pula minyak sawit kan?. Sesuai dengan harganya yang mahal. Bagi yang kurang mampu, saya cadangkan anda pilih minyak yang dicampur (blended oil). Kenapa?. Gabungan minyak ini sudah tentu ada sebabnya. Untuk menghasilkan nisbah lemak tepu dan lemak tak tepu yang sesuai. Ia dapat membantu kesihatan jantung anda!. Ini berdasarkan kajian sains tau. Bukan kata-kata saya.

Macam mana mahu tahu kandungan lemak dalam makanan ya?. Mudah bangat!. Baca saja fakta nutrisi pada label makanan. Selalunya ada dituliskan disitu kandungan lemak, protein dan karbohidrat serta nutrisi yang lain.


Bagi yang mahu kurus, jangan terus buang lemak dari kehidupan anda. Anda Cuma perlu pilih jenis lemak. Makan lemak yang sihat, dan jangan makan lemak yang tidak sihat. Lemak juga perlu untuk tenaga anda untuk membuang lemak-lemak hodoh yang ada. Apa yang penting, untuk kurus, jaga kalori dan senaman.

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Makluman

Penulisan dari blog Bijak Nutrisi ini adalah bersifat umum dan hanyalah karangan penulis berdasarkan pembacaan, pengalaman dan perbualan harian. Perkongsian di sini tidak diperhalusi dan dimurnikan oleh mana-mana pegawai perubatan berdaftar. Anda hendaklah merujuk kepada pegawai perubatan yang sah dan tidak menggunakan isi kandungan penulisan ini secara membuta tuli.

Isi kandungan ini juga tidak ditujukan kepada mana-mana individu melainkan dinyatakan secara terang-terangan.

Mana-mana pembaca yang berhajat untuk menyalin dan mengerluarkan semula isi kandungan dari penulisan blog Bijak Nutrisi ini dan anda rasa ia bermanfaat untuk dikongsikan, anda dialu-alukan berbuat demikian, dengan syarat kredit atau link back ke alamat blog Bijak Nutrisi ini.

Terima kasih kepada anda yang singgah ke blog ini sama ada sengaja atau tidak sengaja. Semoga mendapat manfaat.

Google+ Followers

Tweet Tweet

Pinterest Gallery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram Shots

Back
to top