Search This Blog

Akademi Online. Apakah itu?

Teks: Nurzahwani Mohd Nor
Foto: Koleksi Akademi Bekerja Di Rumah

Anda ada perasaan macam ini bila baca "AKADEMI BEKERJA DI RUMAH"
"Apo la nei?. Macam-macam. Dari rumoh pun nak dibueknya Akademi. Online pulak tu."
Kan... .




Apakah Akademi Bekerja Di Rumah?

Jadi, biarlah saya cerita, agar terang lagi tersuluh. Akademi Bekerja Dari Rumah diasaskan oleh seorang SURI RUMAH, khusus untuk SURI RUMAH yang berada di rumah sepenuh masa menjadi pengurus rumah, mahu pun SURI RUMAH yang bekerja di luar rumah mengurus kerja di pejabat sambil melakukan kerja sampingan dari rumah. Pengasasnya adalah Puan Masayu Ahmad. Beliau dahulunya juga seorang suri rumah yang mencari pendapatan di luar rumah. Sama seperti saya. Kemudian melangkah setapak lebih jauh dengan berhenti kerja dan bekerja untuk diri sendiri, bagi membantu rakan-rakan suri rumah yang lain. Perkara ini diterapkan dalam Akademi Bekerja Di Rumah, setiap ahli akademi yang berkhidmat sebagai pembantu dan guru online diperingatkan dari semasa ke semasa tentang NIAT ini. MEMBANTU SURI RUMAH MENJANA PENDAPATAN DARI RUMAH. Seperti beliau. Jadi, jangan kata IA MUSTAHIL. Ia hanya mustahil hanya bila dan apabila anda memandang Akademi ini sebelah mata dan biarkan iklan ini berlalu begitu sahaja. Sungguh keras bunyinya. Itu dinamakan kenyataan yang harus diingatkan.

Objektif Akademi Bekerja Di Rumah.
Sudah dinyatakan di atas. membantu suri rumah yang mengurus rumah sepenuh masa dan suri rumah bekerja di luar rumah, untuk menjana pendapatan dari rumah.

Modus Operandi
Pendekatan yang digunakan sangat mudah kerana memahami kekangan masa yang dihadapai oleh suri rumah. Sedia maklum, isteri dan ibu seorang yang sentiasa sibuk. Tidak kira sama ada bekerja di rumah mahu pun di luar rumah. Jadi, mudah. Gunakan online. Melalui FB, Blog, WhatsApp. Bak kata seorang ahli akademi yang belajar membuat blog, "sambil kupas kunyit". Lucu?. Itu realiti ya.

Aktiviti yang dijalankan di Akademi Bekerja Di rumah:-
  1. Kelas Asas Online Blog dan Penulisan
  2. Kelas Asas Online Blog dan Fanpage
  3. Penjualan Barangan digital
  4. Penjualan produk fizikal iaitu buku dan barangan sunnah melalui sistem dropship
  5. Pakej pengiklanan
Bagi yang layak dan melepasi kayu ukur yang ditetapkan oleh Puan Masayu, pelajar dari kelas asas secara online, boleh menjadi agen pengiklan, pembantu kelas dan juga guru online.

Guru Online Akademi Bekerja di Rumah
Sukar juga untuk melepasi tahap ini. Saya masih lagi berada di tahap pembantu kelas. :). Kena gigih berusaha. Jadi, apakah guru online?. Mudah. Macam cikgulah. Mengajar di kelas asas tapi secara online, dua puluh empat jam sehari. Guru akan menjawab soalan anak murid. Sama ada lambat atau cepat, itu bergantung kepada situasi. Janji ada talian internet, pc atau smartphone.Talian terus menerus.

Pandang peribadi saya terhadap Akademi
Kalau di awal tadi saya utarakan pendapat anda kepada Akademi. Sekarang, saya ceritakan pula pendapat peribadi saya, sebagai seorang yang telah berada di Akademi ini sebagai pembantu kelas online.
Sejujurnya saya gembira berada dalam komuniti ini. Sokongan moral, tunjuk ajar dari pengasas dan juga rakan online sangat mengujakan. Walau pun kita mengajar, kita bukan tahu semua. Jadi, semasa mengajar, saya belajar juga dari rakan. Kadang-kadang terus menerus. Ambil dari atas terus turunkan ke bawah. Jadi, anak murid yang rasa cikgu lambat. itu lah sebabnya. Sungguh. Ilmu Allah itu maha luas. Kadang-kadang apa yang kita tidak fikirkan akan ditanya oleh anak murid kan.

Sebagai ahli akademi, pelajaran tidak terhad kepada blog dan fan page sahaja. Tapi saya banyak belajar tentang melakukan bisnes, promosi sungguh-sungguh di facebook. Jujurnya dulu memang MALU. Tapi sekarang seronok pula. Tambah lagi bila saudara mara ada yang memberi sokongan juga. Terima kasih semua. Iyalah walau pun semasa saya menerima pelajar pertama, saya beritahu pada emak. Saya dapat jadi cikgu onlie. Doakan saya dapat ramai lagi pelajar. Maklumbalas yang saya terima " Jadi cikgu sekolah aje".
Lucu pula. Tidak mengapa. Saya cikgu di Akademi Bekerja Di Rumah. Pendapatan yang saya terima ini halal. Apa yang saya usahakan, itu yang saya dapat. Saya layak dapat apa yang saya usahakan sahaja. Maksudnya jika tidak usaha, tak dapat apa-apa kan. Itulah konsep disini. Kerja di Akademi, bukan gaji ikut bulan. Tapi ikut usaha anda. Sukar?. Saya sukakannya. Kenapa?. Itu rahsia Allah.

Jadi, mahukah anda menyertai keluarga besar kami?. Ia semakin membesar. Mungkin suatu hari nanti akan bertemu muka. Membuat perjumpaan akademi sekali sekala. Membuat kursus jelajah se Malaysia. Memenuhi undangan kolej-kolej, mengadakan seminar jutawan suri rumah pula seperti Dr Azizan Osman. Oh angan-angan.

Jom sertai sekarang.
Hubungi saya.
https://www.facebook.com/zahwanimn
Isi borang di sini
http://nurzahwanimohdnor.blogspot.com/p/borang-tempahan.html

 

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Makluman

Penulisan dari blog Bijak Nutrisi ini adalah bersifat umum dan hanyalah karangan penulis berdasarkan pembacaan, pengalaman dan perbualan harian. Perkongsian di sini tidak diperhalusi dan dimurnikan oleh mana-mana pegawai perubatan berdaftar. Anda hendaklah merujuk kepada pegawai perubatan yang sah dan tidak menggunakan isi kandungan penulisan ini secara membuta tuli.

Isi kandungan ini juga tidak ditujukan kepada mana-mana individu melainkan dinyatakan secara terang-terangan.

Mana-mana pembaca yang berhajat untuk menyalin dan mengerluarkan semula isi kandungan dari penulisan blog Bijak Nutrisi ini dan anda rasa ia bermanfaat untuk dikongsikan, anda dialu-alukan berbuat demikian, dengan syarat kredit atau link back ke alamat blog Bijak Nutrisi ini.

Terima kasih kepada anda yang singgah ke blog ini sama ada sengaja atau tidak sengaja. Semoga mendapat manfaat.

Google+ Followers

Tweet Tweet

Pinterest Gallery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram Shots

Back
to top