Search This Blog

Jom Kenal Aditif Makanan.

Teks: Nurzahwani Mohd NorFoto: Google
Sumber: 

Kementerian Kesihatan Malaysia
Dzulkifly Mat Hashim, Institut Penyelidikan Produk Halal,UPM.

Anda adalah seorang suri yang sangat sibuk, mengurus anak-anak dan mengurus rumah. Ditambah pula dengan komitmen dan semangat untuk membantu keluarga menjana pendapatan di luar rumah mahu pun dari rumah. Kemudian anda lihat sudah terhidang makanan siap dimasak di atas meja. Siap untuk dimakan. Sedikit teruja. Hasil kasih sayang seorang suami memasak untuk isterinya. Dalam hati berbunga-bunga. Semua ahli keluarga sudah sedia, anda pun ngapp untuk suapan pertama. TIADA RASA!. Tawar tidak, manis pun tidak. Rasa umami apatah lagi???.

Baik, apa perasaan anda apabila menjamah makanan yang tiada rasa seperti itu?. Tak lalu nak makan pun ada bukan?. Situasi di atas hanyalah analogi. Jangan cepat melenting. Masak semula dan letaklah garam, kicap, cuka, minyak bijan, sos tiram, apa saja untuk mencukupkan dan menyedapkan rasa. Ya, itulah sebenarnya penambah makanan atau lebih kerap disebut aditif makanan. 


Mengikut peraturan 19 (1) Peraturan-peraturan makanan 1985, aditif makanan adalah ialah bahan yang ditambah secara sengaja ke dalam atau ke atas makanan dalam kuantiti yang sedikit, tidak termasuk vitamin & mineral. Tujuannya adalah:-
  • mengekalkan/ membaiki kualiti, 
  • penampilan (tekstur, konsistensi, appearance), 
  • perisa, 
  • bau, 
  • rasa
  • memanjangkan tempoh penyimpanan 
Maksud di situ jelas. Garam, kicap, cuka, minyak bijan, sos tiram merupakan aditif makanan. Aditif makanan ini dikelaskan kepada enam (6) iaitu:-
  • Bahan pengawet
  • Bahan pewarna
  • Bahan perisa 
  • Penambah perisa 
  • Antipengoksida 
  • Kondisioner makanan

Siapakah yang menggubal, mengawal jualan, kelulusan dan memantau perkara berkaitan aditif makanan?.

Badan yang memantau aktiviti berkaitan aditif makanan adalah Bahagian Kawalan Kualiti Makanan (BKKKM) di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia. Jadi, anda boleh merujuk kepada badan berkenaan sekirannya anda ingin dapatkan maklumat lanjut, atau pun membuat aduan.

Aditif makanan, diperbuat daripada apa?

Bila sebut aditif makanan, ramai yang mula rasa dalam hati perasaan sangsi. Ada pula yang mencadangkan agar pengusaha restoran meletakkan tanda, TIDAK MENGGUNAKAN PERASA DAN PENGAWET MAKANAN di restoran mereka. Bagi saya, ia adalah penipuan jika letakkan tanda sebegitu. Meletakkan papan tanda itu bagus, tetapi perlu lebih jelas kerana perasa dan pengawet makanan itu perlu, cuma yang tidak bagus adalah ADITIF MAKANAN SINTETIK ATAU TIRUAN. 


Jadi, aditif makanan ini sebenarnya terbahagi kepada empat (4) sumber:-

Sumber dari tumbuhan
•Agen pemekat yang diekstrak dari buah-buahan, “seaweed. 
•Asid tartaric dari buah-buahan 
Nature-identical products (plant or animal sources)
•Asid Askorbik dari buah-buahan 
•Tocopherols dari minyak sayuran 
•Carotennoids dari buah-buahan & sayuran 
•Citric acid dari buah citrus 
Modified natural substances (plant & animal sources)
•Agen pemekat yang ubahsuai dari kanji (kanji terubahsuai) seperti sorbitol 
Man-made products/synthetic 
•Antioksida seperti butylated hydroxyanisole 

Pilihan yang paling bagus adalah yang nombor satu dan yang paling patut 
dielakkan adalah nombor empat. Umumnya, apabila produk makanan hanya mengandungi aditif makanan semulajadi, pengeluar akan meletakkan papan tanda (label) sebesar-besar alam. Maksudnya memang mudah dilihat, bagi yang membaca label makanan. Contoh makanan yang selalu mempunyai label sedemikian adalah jem (spread). 

Saya sendiri membeli satu jenama jem yang tertulis tiada aditif makanan tiruan selain daripada apa yang terkandung di dalam buah-buahan tersebut. Dan dijadikan cerita saya terbeli jem buah oren. Ya Allah, sangat lah pahit. Jadi saya tahulah, benar bagai dilabelkan. Memang tidak sedap dimakan bersama roti. Tapi disebabkan ia tiada aditif, saya buatkan ia minuman. Citrus+madu+air panas. Elok diminum ketika selsema. Hahaha... Jangan tiru pula. Saya tak jamin keselamatan anda. Setakat ini alhamdulillah, tiada rasa sakit perut.

Kesimpulannya, apa yang ingin saya sampaikan di sini, aditif makanan, tidak pula bahaya dan tidak pula seratus-peratus bagus. Kita hanya perlu memilih. Macam mana mahu menjadi pengguna yang memilih?. Baca label, baca label, baca label. Bukan setakat baca harga saja. Ok?.
Salam ukhwah, salam kesihatan.

*****************************************
Sertai kelas yang dihadiri oleh warga besar Akademi Bekerja Di Rumah, sesuai untuk suri rumah sepenuh masa atau pun bercita-cita menjadi suri rumah sepenuh masa.

Beli buku yang anda suka:

Anda ada bisnes?. Iklankan produk/perkhidmatan anda di soho directory:

Perlukan supplemen untuk kekalkan kesihatan dan kejelitaan anda?. Jom bersama D’Hati Nutri

Hubungi Wani Mohd Nor 
1)SMS/WhatsApp: 0136200432 atau
2)https://www.facebook.com/zahwanimn
3)E-Mel: nurzahwanimohdnor@gmail.com

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Makluman

Penulisan dari blog Bijak Nutrisi ini adalah bersifat umum dan hanyalah karangan penulis berdasarkan pembacaan, pengalaman dan perbualan harian. Perkongsian di sini tidak diperhalusi dan dimurnikan oleh mana-mana pegawai perubatan berdaftar. Anda hendaklah merujuk kepada pegawai perubatan yang sah dan tidak menggunakan isi kandungan penulisan ini secara membuta tuli.

Isi kandungan ini juga tidak ditujukan kepada mana-mana individu melainkan dinyatakan secara terang-terangan.

Mana-mana pembaca yang berhajat untuk menyalin dan mengerluarkan semula isi kandungan dari penulisan blog Bijak Nutrisi ini dan anda rasa ia bermanfaat untuk dikongsikan, anda dialu-alukan berbuat demikian, dengan syarat kredit atau link back ke alamat blog Bijak Nutrisi ini.

Terima kasih kepada anda yang singgah ke blog ini sama ada sengaja atau tidak sengaja. Semoga mendapat manfaat.

Google+ Followers

Tweet Tweet

Pinterest Gallery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram Shots

Back
to top