Search This Blog

Kenapa paip rumahku pecah?.

Teks: Nurzahwani Mohd Nor
Foto: Koleksi Nurzahwani Mohd Nor

Hari ini hari minggu. Masih lagi bercuti. Jarang juga saya lekat di rumah waktu hujung minggu. Selalunya balik kampung ke Melaka atau Temerloh. Atau pun ada perancangan menyelesaikan urusan di luar. Tapi, kali ini, saya di rumah. Pagi tadi menunggu tukang paip datang untuk membetulkan paip. Habis basah separuh bilik. Nasib baik tidak banyak barang. Jadi urusan mengemas lebih mudah. Alhamdulillah.

Pengajaran untuk saya, dan juga jika anda juga mempunyai rutin yang sama. TUTUP PAIP MESIN BASUH SELEPAS DIGUNAKAN. Entah kenapa, selepas berkahwin, susah pula saya mahu amalkan perkara itu. Selalu lupa. Akibat terlebih tekanan, paip pecah. Sebenarnya sudah dua kali. Kali pertama, masih belum perasan. Tapi kali ini, saya yakin memang itulah puncanya. Tutup paip, tutup paip, tutup paip. Memang tak nampak air terbazir. Tapi rupanya benda lain pula terjadi.

Jangan lupa ya kawan. Tutup paip selepas basuh baju (sambil tepuk bahu diri sendiri).

Disebabkan paip bocor dan perlu mengemas bilik, jadi saya jadi terlebih rajin. Mula mengemas bilik stor. Membuang apa yang patut. Simpan apa yang berharga. Apa yang saya jumpa. Macam-macam!. Dari resit bayaran pelamin, surat cinta dulu-dulu sampailah buku autograf tingkatan lima di MRSM Jasin. Hihihi. Tergelak-gelak sambil mengemas bersama suami. Aktiviti menambah kasih-sayang kot?.



Ok. Yang penting, kami berjaya mengemas bilik yang banjir dan bilik stor yang sudah susut barangnya. Saya suka!. Saya juga jumpa banyak kain perca dan macam-macam idea bermain di kotak fikiran. Yang penting sekarang, jangan MALAS. Usaha cari masa. Usaha tangga kejayaan. Nurzahwani Boleh!.

Anda ada matlamat. Anda juga boleh!. Saya doakan anda juga berjaya ya. 
Kalau mahu jana wang dari rumah, saya boleh bantu tunjukkan jalannya. WhatsApp saya 0136200432 ya.


CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Makluman

Penulisan dari blog Bijak Nutrisi ini adalah bersifat umum dan hanyalah karangan penulis berdasarkan pembacaan, pengalaman dan perbualan harian. Perkongsian di sini tidak diperhalusi dan dimurnikan oleh mana-mana pegawai perubatan berdaftar. Anda hendaklah merujuk kepada pegawai perubatan yang sah dan tidak menggunakan isi kandungan penulisan ini secara membuta tuli.

Isi kandungan ini juga tidak ditujukan kepada mana-mana individu melainkan dinyatakan secara terang-terangan.

Mana-mana pembaca yang berhajat untuk menyalin dan mengerluarkan semula isi kandungan dari penulisan blog Bijak Nutrisi ini dan anda rasa ia bermanfaat untuk dikongsikan, anda dialu-alukan berbuat demikian, dengan syarat kredit atau link back ke alamat blog Bijak Nutrisi ini.

Terima kasih kepada anda yang singgah ke blog ini sama ada sengaja atau tidak sengaja. Semoga mendapat manfaat.

Google+ Followers

Tweet Tweet

Pinterest Gallery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram Shots

Back
to top