Search This Blog

Amalan 10S

Teks: Nurzahwani Mohd Nor
Sumber: Faccebook/Alumni atau Bakal Alumni Program Dr.Azizan Osman

Saya terbaca tajuk ini waktu skroll mukabuku. Ditulis oleh Dr Azizan Osman. Pakar pembangunan usahawan dan pemasaran yang sedang hangat sekarang ini. Tajuknya 10S. Sekali baca, saya sangkakan ia berkenaan dengan amalan kualiti di pejabat. Mula-mula dulu, 5S, kemudian 8S, tambah lagi jadi 10S.

Saya ingatkan itulah yang dibincangkan oleh Dr Azizan. Rupanya, jauh sekali. Perkongsian ini sangat menarik. Ia sangat asas, namun sering diambil enteng kerana tidak nampak pengakhirannya, atau bila perasaan berkecamuk dan sedih, mudah saja kita terlupakan perkara ini.

Jadi, saya kongsikan di sini agar saya tidak terlupa. Agar rakan-rakan juga mengingatkan saya. INI PENTING. Ini bukan perkara main-main. Ini adalah asas kelangsungan motivasi. Sila teruskan pembacaan.

[Prinsip 10 "S"] Untuk Sentiasa Hidup Luar Biasa Dengan Rezeki & Kewangan Penuh Keberkatan?
by AZIZAN OSMAN

Berapa ramai daripada anda yang ingin membina kehidupan yang sentiasa luar biasa dn diberkati Tuhan? 

Dibawah ini saya kongsikan formula 10S yang anda boleh sentiasa gunakan di dalam membina kehidupan yang penuh keberkatan. Nikmat rezeki sebenarnya bukanlah hanya bergantung kepada banyak atau sedikit tahap kewangan kita tetapi ia juga perlu dicari keberkatan di dalamnya. Saya percaya rahsia keberkatan adalah terletak pada berapa banyak manfaat dapat diberikan kepada orang lain.

Jika anda ingin melihat kehidupan anda, kerjaya anda, perniagaan anda mudah-mudahan penuh dengan keberkatan atau jika apa yang kita inginkan belum tercapai, apa yang anda patut buat?

Ada 10S yang anda boleh buat! :-

1- Syukur-

Ya! Bersyukur kerana prinsip bersyukur adalah setiap apa yang kita syukuri akan membawa nikmat lebih banyak dari Tuhan. Orang yang sentiasa bersyukur juga adalah orang yang kurang merungut dan orang yang banyak merungut adalah mereka yang mungkin kurang bersyukur. Orang yang setiap hari bersyukur, jiwa mereka akan lebih tenang dan bahagia. Selain daripada bersyukur kepada Tuhan yang Maha Kuasa, kita juga dapati bersyukur dengan berterima kasih kepada manusia lain yang membantu kita juga adalah salah satu perkara yang membawa kepada keberkatan dan kebahagiaan.

2- Sedekah-

Ya! Bersedekah! Sedekah adalah hikmah Tuhan untuk mengajar manusia menzahirkan kesyukuran. Selama ini kita banyak menerima "sedekah" dari Tuhan dalam ertikata banyak nikmat yang tidak terhitung yang diberikan kepada kita, sebenarnya bukan setiap apa yang Tuhan berikan kepada kita itu adalah hak kita, sebahagian daripadanya adalah hak orang lain yang diberikan melalui kita. Contohnya seorang anak bekerja mendapat gaji, tetapi rezeki itu mungkin untuk di salurkan sedikit kepada ibu bapa kita yang telah tua. Sedekah sedikit atau banyak ikut apa yang kita rasa suka dan seikhkas hati kita. Jangan lupa juga untuk berdoa agar dengan keberkatan sedekah tersebut, maka Allah swt akan sentiasa perbaiki hati kita, diri kita, sangkaan kita dan membantu menguruskan dan memudahkan setiap urusan kita.

3- Salam atau Selamat -

Ya! Memberikan salam kepada setiap muslim lain yang kita jumpa samada kenal atau tidak atau mengucapkan selamat kepada orang lain yang bukan Islam. Ucapan salam atau selamat sebenarnya membuka pintu rezeki kerana barangsiapa yang menyambung silaturrahim, Allah swt membuka pintu rezekinya. Salam juga adalah cara kita mendoaka kesejahteraan orang lain, barangsiapa yang mendoakan orang lain kebaikan, dia akan mendapat kembali kebaikan tersebut mudah-mudahan berkali-ganda.

4- Senyum-

Ya! Senyum adalah sedekah dan barangsiapa yang bersedekah, Allah swt akan memberikan dia lebih banyak lagi. Senyuman juga membuka peluang dan pintu rezeki. Selain daripada itu, senyuman membantu kita fokus melihat kepada perkara yang baik di sekeliling kita dan itu penting, kerana apa yang kita fokus, itulah yang kita akan dapat. Bukankah Allah swt mengikut sangkaan hambaNya?

5- Sujud-

Ya! Sekiranya kita mahukan keberkatan di dalam hidup kita, kita perlu banyak sujud kepadanya. Lebih banyak ujian yang hadir dan lebih banyak anda mahu capai tingkatan atau tahap seterusnya di dalam hidup anda, lebih banyak sujud yang anda perlukan.

Untuk kaum muslimin, sujud di solat-solat wajib dan banyakkan sujud di solat-solat sunat seperti tahajud, dhuha, solat sunat sebelum dan selepas solat fardhu, solat hajat, istikharah dan taubat setiap malam. Sujud adalah saat seseorang hamba paling hampir dengan Tuhannya. Waktu sujud terakhir adalah di antara saat doa paling makbul. Berapa banyak kita bersujud akan membawa banyak keberkatan dalam hidup kita.

6- Selawat-

Ini juga rahsia besar untuk mencapai segala hajat atau memperbaiki hidup dunia akhirat. Sudahkah anda berselawat 1,000x setiap hari? Jika tak mampu 100x? Mana nak dapat dengan setiap satu selawat kita, Allah swt dan malaikat balas balik 10x? Setiap doa kita akan didoakan semula 10 kali ganda!

7- Sumbang-
Berapa banyak anda menyumbang tenaga, masa dan apa yang anda mampu kepada membantu orang lain mengikut kebolehan dan kepakaran anda? Orang yang memberi, sentiasa akan diberi semula lebih banyak dariNya. Itu hukum alam, the more you give, the more you get. Ilmu menjadi ikhlas adalah melakukan lebih banyak dari apa yang dibayar atau diperlukan. Terutamanya kepada orang yang paling hampir kepada kita. Suami, isteri, ibu bapa, anak-anak, adik beradik, sanak saudara, jiran dan ramai orang lain.

8- Serah-
Serah atau penyerahan; submit diri kita totally kepadaNya di dalam setiap tindakan kita. Minta Dia yang uruskan dan kita buat sebagai level manusia yang hanya mampu sekadarnya. Sebenarnya mana kita ada upaya menjadikan sesuatu. Kita hanya mampu Doa, Ikhtiar, Ilmu dapatkan dan tawakkal. Bila kita lakukan dengan penuh penyerahan, Dia tahulah nak aturkan terbaik untuk kita.

9- Silaturrahim-
Ya! Merapatkan silaturahim merupakan salah satu cara untuk mendapatkan lebih banyak kebahagiaan dan keberkatan di dalam hidup, Hari ini ada banyak cara atau teknologi yang kita boleh gunakan untuk merapatkan hubungan antara kita dan saudara mara kita. Besarnya kebaikan merapatkan silaturrahim hingga salah satu pintu syurga disediakan untuk dimasuki oleh mereka yang hidup mereka sentiasa merapatkan silaturrahim.

10- Sabar- Sabar di dalam setiap situasi, cabaran atau ujian. Sabar dalam doa, usaha, sabar dalam muhasabah diri, sabar dalam memperbaiki diri, sabar dalam memahami kesilapa diri, sabar di dalam berdoa, sabar di dalam segala aspek. Maksud sabar bukan tunggu tapi maksudnya bertenang. Jika belum capai, teruskan buat dalam sabar. Bila kita tidak sabar, kita akan tercabar!

Sebenarnya apa yang saya kongsikan berdasarkan pengalaman saya ini bukan hanya sekadar untuk mendapatkan keberkatan di dalam hidup tetapi ia juga adalah formula penting di dalam membina kerjaya atau perniagaan yang berjaya. Semoga ianya memberi manfaat kepada anda. 

- AzizanOsman -


Ya. Ia amalan 10S. Mari kita ingat dan amalkan. InsyaAllah. 
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Sertai kelas yang dihadiri oleh warga besar Akademi Bekerja Di Rumah, sesuai untuk suri rumah sepenuh masa atau pun bercita-cita menjadi suri rumah sepenuh masa.

Beli buku yang anda suka:

Anda ada bisnes?. Iklankan produk/perkhidmatan anda di soho directory:

Perlukan supplemen untuk kekalkan kesihatan dan kejelitaan anda?. Jom bersama D’Hati Nutri

Hubungi Wani Mohd Nor 
1)SMS/WhatsApp: 0136200432 atau
2)https://www.facebook.com/zahwanimn

3)E-Mel: nurzahwanimohdnor@gmail.com

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Makluman

Penulisan dari blog Bijak Nutrisi ini adalah bersifat umum dan hanyalah karangan penulis berdasarkan pembacaan, pengalaman dan perbualan harian. Perkongsian di sini tidak diperhalusi dan dimurnikan oleh mana-mana pegawai perubatan berdaftar. Anda hendaklah merujuk kepada pegawai perubatan yang sah dan tidak menggunakan isi kandungan penulisan ini secara membuta tuli.

Isi kandungan ini juga tidak ditujukan kepada mana-mana individu melainkan dinyatakan secara terang-terangan.

Mana-mana pembaca yang berhajat untuk menyalin dan mengerluarkan semula isi kandungan dari penulisan blog Bijak Nutrisi ini dan anda rasa ia bermanfaat untuk dikongsikan, anda dialu-alukan berbuat demikian, dengan syarat kredit atau link back ke alamat blog Bijak Nutrisi ini.

Terima kasih kepada anda yang singgah ke blog ini sama ada sengaja atau tidak sengaja. Semoga mendapat manfaat.

Google+ Followers

Tweet Tweet

Pinterest Gallery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram Shots

Back
to top