Monday, October 7, 2013

Isu Kematian Akibat Keracunan Selepas Makan Kenduri.

Teks: Nurzahwani Mohd Nor
Foto: Google

Negara digemparkan dengan kejadian yang berlaku di Kedah hujung minggu lepas. Takziah buat keluarga mangsa dan yang terlibat dengan kejadian sedih itu. Empat maut dan ratusan lagi menderita akibat keracunan makanan. Masakan ayam yang dihidangkan di kenduri berkenaan tercemar dengan bakteria Salmonella.

Sakit perut selepas makan kenduri merupakan perkara sinomim. Termasuklah saya. Akibat keracunan makanan, air dalam badan akan berkurang dengan mendadak. Fungsi tubuh akan terganggu. Mengikut laporan berita, mangsa yang maut, gagal fungsi buah pinggang dan otak. Nauzubillah.

Mengikut siasatan yang dijalankan, tuan rumah telah menggoreng ayam yang hendak dihidangkan pada tetamu, sehari sebelum majlis dan telah menyimpannya pada suhu bilik untuk tempoh yang lama. Ayam ini pula dimasak semula dan dicampur dengan sambal dan dihidangkan kepada tetamu.


Ayam yang terbiar lama ini menyebabkan ia tercemar oleh bakteria. Proses memasak juga tidak dapat menghapuskan bakteria ini. Sesetengah bakteria merembeskan toksin yang tahan haba. Semasa proses memasak, bakteria ini mungkin mati tetapi toksinnya tidak terjejas. Ini mungkin salah satu sebab mengapa keracunan tetap berlaku walaupun dengan proses memasak. Ia bukan sahaja kepada makanan dipanas semula, tetapi juga makanan belum dimasak yang terbiar. Proses mencuci dengan cuka dan sebagainya juga belum tentu dapat membantu.

Ini antara panduan yang boleh digunakan untuk mengelakkan keracunan makanan:-
1. Elakkan membiarkan makanan yang siap dimasak terbiar pada suhu bilik melebihi dua jam
2. Makan makanan panas semasa panas, makanan sejuk semasa sejuk.
3. Untuk menyahbeku ayam, ikan, daging dan sebagainya, anda boleh gunakan teknik menyahbeku susu perahan. Keluarkan dari tempat beku waktu malam dan letak di bahagian pendingin sejuk, jika ingin masak keesokkan harinya. Atau gunakan microwave fungsi 'thaw'.

Sekiranya anda mengalami simtom keracunan makanan yang berlarutan, segeralah berjumpa dengan doktor. Cegah sebelum parah. Walau pun sukar untuk mengurus makanan dalam jumlah yang besar semasa kenduri, diharap kita ambil iktibar dari apa yang berlaku.

Wallahu'alam.

====================================
Sertai kelas yang dihadiri oleh warga besar Akademi Bekerja Di Rumah, sesuai untuk suri rumah sepenuh masa atau pun bercita-cita menjadi suri rumah sepenuh masa.

Beli buku yang anda suka:

Anda ada bisnes?. Iklankan produk/perkhidmatan anda di soho directory:

Perlukan supplemen untuk kekalkan kesihatan dan kejelitaan anda?. Jom bersama D’Hati Nutri

Hubungi Wani Mohd Nor 
1)SMS/WhatsApp: 
0136200432 atau
2)https://www.facebook.com/zahwanimn

3)E-Mel: nurzahwanimohdnor@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts