Monday, November 11, 2013

Hidup ini satu pilihan atau kebetulan?.

Teks: Nurzahwani Mohd Nor.

Hari ini ambil masa beberapa minit dan melawat blog kegemaran. Satu blog wajib dalam senarai adalah blog
guru kelas asas blog saya, Puan Masayu Ahmad. Salah satu entrinya sangat menarik hati saya. Cuba baca:-

"Fokus dan konsisten tidak semua orang boleh lakukan

Teks: Masayu Ahmad

Saat orang lain berebut-rebut keluar rumah, saya suka di rumah. Saat orang lain mengalami jalan sesak di jalanraya utama, saya santai sahaja di laluan alternatif. Saat orang lain sibuk beli belah masa hari cuti, saya suka cari ruang lain tiada orang dan tidka perlu beratur panjang di kaunter.

Bukankah hidup ini satu pilihan atau kebetulan?
Itulah saya, saya bukan mencari kelainan suka-suka, mungkin itu cara saya lebih suka dengan keadaan santai dan berlapang. Suka di balik tabir sahaja, hanya bekerja di blog ini dari dulu hingga kini. Alhamdulillah, blog ini memberi banyak rezeki kepada saya. Bukan blog ini yang bagi, ia adalah ruang dan peluang, yang bagi Allah taala fahamkan itu, ia berbeza jauh berbeza."


Ada panjang lagi entri beliau. Jika mahu baca, boleh terus ke pautan blog beliau.

Saya tertarik dengan ayat beliau, "hidup ini satu pilihan atau kebetulan?". Ya, benar soalan itu. Hidup ini satu pilihan atau kebetulan. Semalam saya semapat membaca separuh novel berkisar kisah poligami. Persoalan utama novel berkenaan adalah adakah kesanggupan untuk berpoligami itu merupakan pilihan atau kebetulan?. Membaca kisah sebegitu, kadangkala seram juga rasa hati. Tapi, kita tidak dapat menolak perkara yang berlaku dan ia adalah qada dan qadar Allah.

Apa yang saya ingin ceritakan, bukanlah tentang poligami. Hidup berumahtangga bila kena caranya, apa saja boleh jadi bahagia. Poligami atau mono. Ia adalah pilihan. Bukan kebetulan. Saya berada di rumah, menjadi suri rumah berijazah sarjana juga pilihan. Memang berat untuk buat keputusan. Saya berfikir selama setahun sebelum berhenti kerja. Ia adalah pilihan saya walaupun ditentang. Ia adalah pilihan bukan kebetulan. Ia juga pilhan saya untuk bersusah payah mencuba berniaga walaupun rasanya mudah dapat gaji tetap setiap hujung bulan. Ia juga pilhan saya untuk bersusah payah berjimat dan memahami erti wang sebenar dan kegunaan wang sebenar. Ia pilihan dan bukan kebetulan saya dapat belajar kelas asas blog dengan Kak Masayu. Saya memilih untuk memulakan langkah pertama setelah setahun menjadi suri rumah tanpa pendapatan. Hari ini saya di sini untuk memberikan maklumat yang sama kepada rakan suri rumah yang lain. Dahulu, saya tidak tahu cara hendak mulakan perniagaan dari rumah. Sekarang saya masih belajar lagi. Bukan mudah, tapi tidak payah.

Jika anda rasa anda mahu berubah, ia adalah pilihan anda. Ia bukan kebetulan anda membaca blog saya ini. Ia bukan kebetulan anda tahu tentang kelas asas blog. Anda juga mungkin belum miliki satu blog sendiri. Jika anda mahukan blog yang mempunyai fokus dan matlamat sesuai dengan pilihan anda, anda boleh menyertai kelas asas blog saya. Anda boleh bertanya maklumat ini kepada saya.

Sertai kelas yang dihadiri oleh warga besar Akademi Bekerja Di Rumah, sesuai untuk suri rumah sepenuh masa atau pun bercita-cita menjadi suri rumah sepenuh masa.

Beli buku yang anda suka:

Anda ada bisnes?. Iklankan produk/perkhidmatan anda di soho directory:

Perlukan supplemen untuk kekalkan kesihatan dan kejelitaan anda?. Jom bersama D’Hati Nutri

Hubungi Wani Mohd Nor 
1)SMS/WhatsApp: 
0136200432 atau
2)https://www.facebook.com/zahwanimn

3)E-Mel: nurzahwanimohdnor@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts