Thursday, February 13, 2014

Pegawai Diet Boleh Bantu Pemakanan Harian

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Bila ada peluang bertemu dan bercakap-cakap dengan pegawai diet, seronok juga. Teruja. Walau pun masih muda dan masih dalam tempoh belajar, banyak juga yang dapat dikongsikan. Antara perkara yang menarik dikatakan berdasarkan pengalamannya, antara orang kurus dan orang gemuk, lebih ramai orang kurus yang mempunyai kolesterol tinggi. Eh?. Ya, katanya kerana banyak lemak yang orang kurus tiada tu, tersimpan sebagai kolesterol tak perlu dalam badan. Berlebih-lebih.

Antara nasihatnya, amalkan makan banyak fiber. Bagus memasak sendiri, daripada makan luar. Tapi dikongsikan juga, jika makan luar, tiada pilihan lain melainkan makanan masak lemak, ambil yang protein saja dan tinggalkan kuahnya. Menarikkan?. Saya rasa tip tu berguna.

Antar perkara yang dapat memberi latihan minda kepada saya ialah persoalan saya yang ditinggalkan oleh pegawai diet tadi. Soalan berkenaan mengapa perlu makan buah, sayur dan sumber fiber yang banyak, serta persoalan mengenai penggunaan minyak yang betul untuk 'deep fry'. Setelah lama berfikir, saya teringat iklan di televisyen tentang oat yang menyerap lemak seperti span. Minyak mazola pula minyak jagung. Kandungan lemak tidak tepu yang tinggi, apabila dipanaskan pada suhu yang tinggi untuk 'deep fry' salah satunya menyebabkan minyak cepat tengik,berubah warna dan berbagai perubahan kimia yang menggannggu kesihatan. Jika dapat tunggu jawapan pegawai diet itu, pasti jawapannya lebih menarik.

Jika ada rezeki berjumpa lagi. Jika anda ada peluang untuk duduk di sebelah atau terjumpa atau dikehendaki berjumpa pegawai diet, jangan lepaskan peluang anda. Tanyalah banyak-banyak soalan terutama sekali kongsi makanan harian anda kepada mereka. Mana tahu ia membantu kan?.




Buat pembelian ebook ini dengan menguhubungi penulis blog
nurzahwanimohdnor@gmail.com
0136200432


No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts