Monday, February 3, 2014

Pemakanan awal untuk anak 4 bulan

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Bismillah.
Alhamdulillah.

Kembali bersiaran selepas bercuti panjang di kampung yang kurang liputan internet. Kebaikkannya, tiada siapa dapat berinternet dan gunakan masa sebaiknya berbual dan beramah mesra dengan sanak saudara berbanding tunduk muka lihat smart phone dan tablet masing-masing.

Sebelum pulang bercuti, dalam perjalanan pulang ke kampung, sempat saya skroll Fb dan terjumpa satu status rakan yang bertanya pendapat tentang anaknya berumur 4 bulan yang cirit birit selepas diberi makan nestum beras.

Ramai yang berikan pendapat, termasuklah rakan yang beri anaknya makan seawal usia 2 bulan. Saya juga tidak ketinggalan beri nasihat. Iya, memang ada bayi yang boleh diberi makan sebelum usia  6 bulan mengikut keupayaan bayi tersebut, kira kira pada umur 4 bulan setengah, iaitu bila bayi sudah dapat mengawal pergerakan kepala dan beberapa syarat lain. Tapi, bila diberi makan seawal usia 2 bulan kerana takut lapar, saya kira itu sudah silap sepenuhnya. Memang iya, anak tidak menunjukkan reaksi serta-merta dan nampak selamat ketika itu. Fungsi tubuh di dalam badan. Kita tidak dapat terka. Wallahualam. Setakat pembacaan dan perkongsian dengan ibu moden yang banyak membaca, seeloknya pemberian makanan adalah pada 6 bulan ke atas. Pemberian awal makanan juga adalah untuk mencukupkan zat makanan, bukanlah untuk anak lena tidur berpanjangan dan nampak gemuk. Susu masih lagi sumber utama zat. Yang penting harus ingat sistem penghadaman bayi belum cukup matang untuk proses makanan. Kita sayang anak kita kan?. Kesian mereka kelelahan nak proses makanan.

Bagi saya, yang penting adalah tuntut ilmu, membaca membaca bertanya orang yang betul. Ya memang ada doktor yang tak dapat beri jawapan yang sesuai dengan pembacaan. Jumpalah lebih dari seorang doktor. Saya pernah diajar oleh seorang doktor lelaki di bahagian kecemasan hospital untuk buat susu formula, dengan mengujinya susu di tangan. Katanya susu harus rasa lebih panas di tangan. Masa itu, hati saya rasa nak meletup untuk buktikan apa yang dikatakannya salah. Namun akal membataskan hasrat saya. Anak saya demam panas, dan saya perlukan ubat segera untuk redakan panas. Tak perlu layan doktor yang merapu di tengah malam. Wajarnya salah, kerana suhu susu formula perlu sama dengan suhu badan, Suhu yang sesuai untuk bayi minum. Bukan panas seperti suhu air teh untuk minum petang.

Begitu juga dengan nasihat untuk beri bayi makan awal. Tanyalah mereka yang pakar. Jangan rasa rugi untuk bayar kepada pakar kanak-kanak untuk tanya soalan penting yang anda sememang-memangnya tidak dapat menjawab. Ia lebih puas hati berbanding tanya soalan di fb saja. Nasihat dari rakan mungkin sebagai pendapat awal untuk kita halakan pembacaan lanjut kita ke mana.

Wallahualam. Hanya secebis pendapat saya.

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts