Thursday, February 6, 2014

Sila makan apa yang saya hidang, bukan apa yang saya makan.

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Apa yang bermain dalam fikiran anda apabila membaca tajuk di atas?.

"Sila makan apa yang saya hidang, bukan apa yang saya makan."

Sila jawab dalam hati, atau jika mahu berikan komen di kotak komen, anda dialu-alukan. Apa yang saya bincangkan ini, sama tak dengan jawapan anda?.

Ok. Bagi suri rumah seperti saya, bila saya kata seperti itu, walau pun bukan dalam bahasa baku ayat standard seperti di atas, sebenarnya apa yang saya mahu cakapkan kepada anak-anak saya. Sememangnya sebagai seorang mama, saya perlu beri makanan yang mempunyai khasiat dan nutrisi yang terbaik untuk anak saya. Tapi kan, kadang-kadang, memang saya teringin betul nak makan makanan segera seperti Maggi. Anda pernah tak rasa begitu?

Tapi takkan pula, waktu anak saya makan tengah hari, makan nasi berlaukkan ikan dan sayur, tiba-tiba, saya pula makan mee segera?. Ha, tak ke haru saya nak menjawab. Sudahlah anak sekarang ayatnya mesti mula dengan kenapa?. Kan?.

Semasa borak dengan rakan-rakan suri rumah profesional, pernah juga kami bincangkan perkara ini. Masing-masing gelak nakal. Dan rata-rata jawapannya, bila teringin perkara merapu terutamanya makan mee segera, mesti makan waktu malam bila anak dah tidur, makan waktu anak buat aktiviti luar dan ada juga yang makan sorok-sorok dalam bilik!. Gelak besar semua orang.

Anda ada pengalaman macam ini?. Cubalah kongsikan. Pastikan anak anda tidak ada di belakang masa bagi komen ya.

Realitinya, memang makan mee segera atau makan makanan tidak berkhasiat tidak sesuai. Terutama sekali bila kita sedang mengajar anak. Mana makanan berkhasiat dan mana yang boleh makan sekali sekali dan mana yang tidak elok untuk dimakan. Orang 'jawa' kata, "walk the talk".

Sama juga jika anda sedang berdiet, tapi anda perlu masak dan makan semeja dengan orang yang mempunyai diet normal tidak ketat untuk kurang berat badan. Yang nilai kalori nya 2000 berbanding anda yang nilai kalori 1200. Ha, sakit juga anda rasa mahu kawal makan bukan?

Kesimpulannya, pakar pemakanan kanak-kanak mencadangkan, janganlah jadi tukang masak restoran dan masak makanan yang anak-anak mahukan, atau apa yang anda suka atau apa yang suami anda suka. Perancangan masakan adalah kata kuncinya.

Masak makanan yang tidak membosankan, ceria dan menarik. Jika sedap bangat sehingga menjilat jari, itu bonus. Kadang-kadang kita saja yang rasa sedap, anak kata tidak. Kadang-kadang, kita rasa biasa, anak pula yang kata sedap sangat!. Kan best tu. Semangat kita nak masak lagi kan?.

No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts