Search This Blog

Tahukah Anda? - Kaki sejuk

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

(klik untuk sumber)


Badan normal. Kaki sejuk. Kadang-kadang mahu tidur gesek kaki bagi panas. Bangun tidur hendak pijak simen lantai pun seriau.

Mengapa?

Punca kaki sejuk
Jangan ambil mudah perkara ini. Ia mungkin petanda sesuatu. Berdasarkan pembacaan yang disimpulkan dari web WebMd, kaki sejuk boleh membawa maksud masalah peredaran darah. Peredaran darah yang tidak lancar berpunca dari merokok, tekanan darah tinggi, atau pun masalah jantung!.

Hati -hati ya. Kerosakan saraf disebabkan diabetes yang tidak dijaga juga merupakan penyebab kaki sejuk. Ini sudah bahaya. Sudah diabetes, rosak saraf pula. Bahaya bukan?. Anda boleh nilai sendiri.
Antara sebab lain kaki sejuk juga adalah hipotiroid dan anemia.

Jadi, bila anda sering rasakan kaki sejuk. Cuba periksa sejarah perubatan dan kesihatan anda. Anda mungkin inginkan satu pemeriksaan menyeluruh untuk badan yang menjadi amanah anda.

Kesihatan kita adalah satu amanah. Jaga sebaiknya.


Hubungi penulis dengan menulis komen di kotak komen
atau emel nurzahwanimohdnor@gmail.com
0136200432

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Makluman

Penulisan dari blog Bijak Nutrisi ini adalah bersifat umum dan hanyalah karangan penulis berdasarkan pembacaan, pengalaman dan perbualan harian. Perkongsian di sini tidak diperhalusi dan dimurnikan oleh mana-mana pegawai perubatan berdaftar. Anda hendaklah merujuk kepada pegawai perubatan yang sah dan tidak menggunakan isi kandungan penulisan ini secara membuta tuli.

Isi kandungan ini juga tidak ditujukan kepada mana-mana individu melainkan dinyatakan secara terang-terangan.

Mana-mana pembaca yang berhajat untuk menyalin dan mengerluarkan semula isi kandungan dari penulisan blog Bijak Nutrisi ini dan anda rasa ia bermanfaat untuk dikongsikan, anda dialu-alukan berbuat demikian, dengan syarat kredit atau link back ke alamat blog Bijak Nutrisi ini.

Terima kasih kepada anda yang singgah ke blog ini sama ada sengaja atau tidak sengaja. Semoga mendapat manfaat.

Google+ Followers

Tweet Tweet

Pinterest Gallery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram Shots

Back
to top