Monday, February 24, 2014

Wanita hamil, kurangkan makan bran.

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Dedak.
Bila sebut dedak, rasa buruk pula bunyinya. Bila sebut bran, rasa sedap di telinga. Apa pun ia benda yang sama. Ia merupakan salut luar bijirin seperti padi, oat, gandum dan seumpamanya. Selalu kita lihat biskut wheat bran atau roti pun ada yang jenis bran & wholemeal.

Apa khasiat bran?
Dedak atau bran merupakan satu sumber makanan berfiber. Bran juga mempunyai sejumlah besar protein, vitamin dan mineral serta nilai kalori yang rendah. Ini menjadikan bran pilihan menu sarapan yang sihat atau kadang kala ditabur bersama salad untuk menyeimbangkan unsur lembut dan rangup pada salad.

Bran dapat membantu proses untuk mengurangkan berat badan, melawaskan, merendahkan tekanan darah tinggi, dan keradangan. Ia juga membantu menstabilkan paras gula dalam darah dan merendahkan kolesterol. Di Malaysia, bran selalunya dicari apabila melibatkan masalah berkaitan kardiovaskular dan bukan pula kerana masalah sembelit.

Mengapa wanita hamil kena kurangkan makan bran?
Bran bukanlah makanan yang menjadi taboo untuk wanita hamil. Ia juga bagus dimakan kerana dapat mengelakkan sembelit. Wanita hamil paling mudah mendapat sembelit, jadi sumber makanan berserat adalah cara terbaik untuk mengurangkannya. 

Namun, pemakanan secara berlebihan tidak digalakkan. Disamping sifatnya yang melawaskan, ia juga berpotensi untuk mengurangkan kadar penyerapan sesetengah vitamin dan mineral ke dalam badan. Umum mengetahui, waktu hamil, badan sangat memerlukan kondisi optimum fungsi badan dan ia diperolehi dari semua nutrisi makanan termasuk vitamin dan mineral. Untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini, lebih elok jika pengambilan serat daripada bran dikurangkan. Alternatifnya, wanita hamil boleh memilih gandum penuh atau bijirin penuh.

===
Kelas Asas Urus Akaun Bisnes Kecil/Wahm/Soho
===

Mahukah anda menyertai kelas yang menjadi permintaan WAHM ini?

Setelah ia dijalankan alhamdulillah, dapat maklum balas positif dari peniaga online/offline yang telah mengikuti Kelas Urus Akaun Bisnes. 
• Memang sangat sesuai untuk peniaga yang baru bermula, atau mahu tahu di mana silap selama ini.
• Memang sangat bagus untuk mencari punca ketirisan wang bisnes.
• Sedar betapa pentingnya untuk merekod setiap urusniaga walau satu sen pun untuk mengira keuntungan kita nanti

APA YANG BAKAL DIPELAJARI?
Modul 1 & 2:
i. Bagaimana merekod buku simpan kira-kira.
ii. Pengenalan Kepada Asas Perniagaan Dan Fungsinya
iii. Mengenal dan belajar kepentingan dokumen
iv. Invois, cash, bil, resit, purchase order

SIAPA YANG MENGAJAR?
Trainer berpangalaman luas & memang dalam bidang akaun.

Jika anda berminat, anda boleh hubungi saya untuk mengetahui tarikh kelas terhampir dan 
isikan borang di sini http://bit.ly/borang tempah_booksetc






No comments:

Post a Comment

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts