Search This Blog

Berapa banyak kena makan waktu mengandung?

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

"Mengandung bermaksud jadi gemuk dan makan banyak".
atau
"Tak apa lah jadi gemuk, sebab saya mengandung".
atau
"Masa inilah boleh makan banyak sebab masa mengandung memang jadi gemuk pun".

Ini tipikal. Tapi betulkah bila mengandung kena makan banyak untuk dua orang?. Hakikatnya tidak juga. 

Pada trimester pertama, pertambahan kalori yang diperlukan hanyalah sebanyak 300 kcal setiap hari.  Contohnya saya, keperluan kalori saya ada 1200kcal pada waktu-waktu biasa. Jadi, apabila mengandung, keperluan kalori saya menjadi 1500kcal sahaja. Tak banyak peningkatan pun. 300kcal itu anggarannya bersamaan dengan 2 gelas susu skim dan semangkuk oat. Atau satu bar Kit Kat?. Tepuk dada tanya selera yang mana sesuai.

Trimester pertama bukan waktu untuk menambah berat bayi anda. Ia hanyalah sebesar biji oren saja. Makanlah untuk tenaga anda, sebab anda rasa letih. terutamanya jika kerap muntah. Oh!.

Tapi penat pula mahu kira kalori sepanjang masa. Panduan paling mudah gunakan penimbang anda. Jika berat badan anda meningkat terlalu cepat, maksudnya terlebihlah tu. Ok. Jangan pula risau sangat sampai rasa letih memikirkan soal pengambilan kalori. Lalui pengalaman terindah ini dengan tenang. OK!.



Hubungi penulis :

 Email : nurzahwanimohdnor@gmail.com
 FB : https://www.facebook.com/zahwanimn
 Sms@Whatsapp : 0136200432



Salam nutrisi rohani dan jasmani,


Ingin belajar buat blog?




Panduan untuk mula bisnes dan 
e-book yang lain.
www.books-etcetera.blogspot.com


Dapatkan makanan sunnah, telekung dan pes nasi arab kegemaran ramai
www.az-zahwansouq.blogspot.com



CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Makluman

Penulisan dari blog Bijak Nutrisi ini adalah bersifat umum dan hanyalah karangan penulis berdasarkan pembacaan, pengalaman dan perbualan harian. Perkongsian di sini tidak diperhalusi dan dimurnikan oleh mana-mana pegawai perubatan berdaftar. Anda hendaklah merujuk kepada pegawai perubatan yang sah dan tidak menggunakan isi kandungan penulisan ini secara membuta tuli.

Isi kandungan ini juga tidak ditujukan kepada mana-mana individu melainkan dinyatakan secara terang-terangan.

Mana-mana pembaca yang berhajat untuk menyalin dan mengerluarkan semula isi kandungan dari penulisan blog Bijak Nutrisi ini dan anda rasa ia bermanfaat untuk dikongsikan, anda dialu-alukan berbuat demikian, dengan syarat kredit atau link back ke alamat blog Bijak Nutrisi ini.

Terima kasih kepada anda yang singgah ke blog ini sama ada sengaja atau tidak sengaja. Semoga mendapat manfaat.

Google+ Followers

Tweet Tweet

Pinterest Gallery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram Shots

Back
to top