Thursday, December 11, 2014

Kenapa anak tak mahu makan?

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Sebelum ini saya ada bicarakan berkenaan makanan anak nutrisi kosong (disini). Ruginya anak-anak yang sedang proses membesar makan jajan yang kalori kosong.  Saya faham perasaan ibu bila lihat anak tak mahu makan.  Alternatif berikan jajan asal anak kenyang sebenarnya menyenangkan hati, betul tak?.  Namun akibat jangka masa panjang perlu difikirkan juga.  


Macam mana nak selesaikan masalah anak tak mahu makan?.

Saya catat hasil pembacaan saya di sini sebagai panduan saya dan ibu-ibu di luar yang juga memerlukan perkara yang sama.

Berdasarkan pembacaan, kebanyakannya mengatakan masalah anak tak mahu makan adalah berpunca daripada tabiat pemakanan seawal anak diperkenalkan dengan makanan lagi.  Apabila anak berumur 6 bulan, ibu mula sediakan makanan.  Biasanya mula dengan bubur kosong.  Kemudian cuba jaya dengan penambahan sayur, biasanya lobak (sayalah tu), kemudian diikuti dengan protein contohnya ikan bilis.  

Masa saya sediakan makanan anak ini, saya tiada pengetahuan tentang hasilkan puree buah-buahan dan sayur-sayuran.  Di sinilah rasanya kesilapan saya seawal pengenalan makanan untuk anak.  Namun rasanya mujur juga bila anak sudah mula boleh mengunyah, saya berikan pelbagai sayur, brokoli, bayam, sawi dan lain-lain sebab saya memang pemakan sayur.  Jadi, kurang sikit masalah tak mahu makan sayur untuk anak. 

Jadi, pengenalan pelbagai jenis makanan yang bukan jajan memang penting.  Sogokkan anak dengan pelbagai jenis makanan dan masakan dari awal. Pelbagaikan warnanya. Bagi menarik orang kata. Makanan manis dan masin terlampau kita sembunyikan dahulu.  Sekurang-kurangnya kita di rumah buat.  Kadangkala diluar susah nak dikawal bukan?

Ok, masalah kedua anak tak mahu makan berpunca dari masalah penghadaman dan berkaitan dengan masalah usus.  Masalah penghadaman ini adakalanya memang masalah genetik atau pun jangkitan usus. Adakalanya juga masalah berpunca daripada ibu semasa hamil.  Menurut Dr Suriyakhatun, pengamal perubatan homeopati, ibu yang kurang selera dan usus terjejas waktu mengandung menyebabkan mikrobiologi usus tak sempurna diturukan kepada bayi.  Ini menyebabkan bayi mengalamai masalah seperti tidak tahan laktosa, allergi dan lain-lain.  Susu formula yang tidak serasi dengan bayi juga mempengaruhi sistem penghadaman bayi yang menyebabkan selera makan anak terbantut.

Jadi, perkara ini perlu diberi perhatian oleh ibu-ibu.  Mencegah dari awal lebih elok.  Cuba jaya selesaikan masalah anak tak mahu makan makanan berkhasiat berbanding terus mengalah pada jajan kalori kosong.

Nanti saya kongsikan pula cara-cara pikat anak makan.  Perkongsian pengalaman dan juga dari pembacaan saya ya.


Hubungi penulis :


 Email : nurzahwanimohdnor@gmail.com
 FB : https://www.facebook.com/zahwanimn
 Sms@Whatsapp : 0136200432



Salam nutrisi rohani dan jasmani,


Ingin belajar buat blog?




Panduan untuk mula bisnes dan
e-book yang lain.

www.books-etcetera.blogspot.com

Barangan mainan sambil belajar 
untuk si kecil anda. 
Dapatkan di sini
www.pitstopmamadanjunior.blogspot.com
https://www.facebook.com/pitstopmamadanjunior

SweetMuslimah.com

1 comment:

  1. Anonymous8/10/2015

    "Artikel yang sangat bermanfaat. Saya percaya ramai ibu yang nak amalkan tips ni tapi tak ada masa! Jom, pergi ke website pasal pengurusan masa ibu bekerja yg super sibuk dan nak jadi supermommy. Alhamdulillah, dah beribu-ribu ibu bekerja yang transform dan boleh amalkan parenting dan didik anak2 setiap hari. https://www.facebook.com/efficient2me
    "

    ReplyDelete

Tumit awak merekah tak? Saya nak kongsi pengalaman...

Assalamualaikum. Hari ini nak cerita tentang tumit merekah. Kisahnya saya bermula dengan produk Shaklee asbab tumit merekah....

Popular Posts