Search This Blog

Aishah sudah mula makan. Baca tips apa nak buat bila bayi bosan waktu makan.

Teks: Nurzahwani Mohd Nor

Kembali semula setelah hampir 8 bulan!. Seronok sangat mengulit anak. Sesungguhnya menjaga sendiri bayi kecil memang mencabar. Jadi fikir-fikirkan bagaimana pengasuh menjaga bayi anda.  Saya tak sanggup pula nak memikirkannya.  Macam mana jika mereka tak sabar? Apa agaknya mereka lakukan.  Tutup mata dan pegang dada. Takut memikirkannya.  Sebab tu kena doa banyak-banyak.

Aishah Sofiyya sudah pun mula makan makanan pejal.  Perjalanan yang menyeronokkan.  Pertama kali saya urus makanan anak sendiri sepenuh masa. 

 Jika dahulu tak berpeluang untuk lihat sepenuhnya macam mana penerimaan anak terhadap makanan.  Iya, mungkin masanya terhad pada hujung minggu.  Kali ini rezeki Allah diberi peluang lihat sepenuhnya.  Macam mana bayi mula belajar buka mulut, belajar tolak makanan guna lidah, gayakan lidah ke atas, ke belakang, ke bawah, bagaimana bayi mula belajar kunyah.  Yang lucunya bukan kunyah makanan saja, yang bukan makanan pun sama!. Aduhai.  

Dan lagi satu, bagaimana bayi mula belajar gayakan kutip barang gunakan jarinya. Comel sungguh!.  Masa ini memang saya suka membaca tentang perilaku bayi.  Mengapa dan kenapa. Bagaimana atasinya.  Semuanya sangat menarik. Subhanallah!. Rasa hebat sungguh ciptaan Allah.  

Waktu ini, bila bayi sudah mula belajar kutip barang guna jari kecilnya itu, atau dikenali juga sebagai 'pinching' mereka mula bosan nak makan. Ha, memang betul berlaku.  Aishah bagaikan bosan waktu makan.  Jadi nak buat apa?.  

TIPS

Berdasarkan pembacaan saya, bila bayi mula menunjukkan rasa bosan nak makan, atau menolak untuk makan, atau masa makan ambil masa yang sangat lama berbanding sebelumnya. Ini memang normal. Perlu risau atau tak?  Ya perlu  risau.  Apa nak buat?

Penuhi keperluan anak anda.  Masa ini bayi tengah obses dengan skill terbaharunya.  Mereka dah pandai guna jari.  Skill motor mereka dah bertambah maju.  Jadi mereka tak seronok bila waktu main boleh guna jari comel itu untuk kutip-kutip barang, tapi bila makan kena duduk statik buka mulut dan nyam nyam nyam.  

Berikan mereka sesuati untuk mereka kutip dengan jari comel itu dan masukkan dalam mulut.  Pastikan sesuatu itu, lembut, cair di mulut dan boleh dimakan.  Sudah macam iklan coklat pula. Tapi AWAS.  Jangan pula berikan coklat pula.  Contoh yang boleh beri, bubur nasi yang tak berapa hancur atau nasi lenyek atau epal atau lobak yang sudah dimasak. Dan makanan yang sewaktu dengannya.  Cuba lah.  Setakat ini saya berjaya aplikasikan pada Aishah.

Selamat mencuba!




Hubungi penulis :

 Email : nurzahwanimohdnor@gmail.com
 FB : https://www.facebook.com/zahwanimn
 Sms@Whatsapp : 0136200432



Salam nutrisi rohani dan jasmani,


Ingin belajar buat blog?




Panduan untuk mula bisnes dan
e-book yang lain.

www.books-etcetera.blogspot.com

Barangan mainan sambil belajar 
untuk si kecil anda. 
Dapatkan di sini
www.pitstopmamadanjunior.blogspot.com
https://www.facebook.com/pitstopmamadanjunior

SweetMuslimah.com

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Makluman

Penulisan dari blog Bijak Nutrisi ini adalah bersifat umum dan hanyalah karangan penulis berdasarkan pembacaan, pengalaman dan perbualan harian. Perkongsian di sini tidak diperhalusi dan dimurnikan oleh mana-mana pegawai perubatan berdaftar. Anda hendaklah merujuk kepada pegawai perubatan yang sah dan tidak menggunakan isi kandungan penulisan ini secara membuta tuli.

Isi kandungan ini juga tidak ditujukan kepada mana-mana individu melainkan dinyatakan secara terang-terangan.

Mana-mana pembaca yang berhajat untuk menyalin dan mengerluarkan semula isi kandungan dari penulisan blog Bijak Nutrisi ini dan anda rasa ia bermanfaat untuk dikongsikan, anda dialu-alukan berbuat demikian, dengan syarat kredit atau link back ke alamat blog Bijak Nutrisi ini.

Terima kasih kepada anda yang singgah ke blog ini sama ada sengaja atau tidak sengaja. Semoga mendapat manfaat.

Google+ Followers

Tweet Tweet

Pinterest Gallery

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram Shots

Back
to top